:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله تیر ۵ام, ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

کابل رابط ترموکوپل و هادی آن به عنوان منتقل کننده ولتاژ اندازه گیری شده توسط thermocouple ، واسطه بین سنجش و کنترل دما می باشد. این هادی نقش مهم انتقال سیگنال اندازه گیری شده به اتاق کنترل و مانیتورینگ و یا دستگاه های نمایش و اندازه گیری را دارد. گر مایل هستید درباره سنسورهای ترموکوپل اطلاعات بیشتی کیب کنید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

بررسی خرید انواع نحوه عملکرد سنسور ترموکوپل چگونه است 

تفاوت کابل جبران ساز ترموکوپل و کابل رابط thermocouple چیست؟

مقصد ولتاژ اندازه گیری شده توسط thermocouple می تواند نمایشگر دما، کنترلر دما، پی ال سی و دیگر تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق باشد. این موضوع اهمیت متریال سازنده آلیاژ هادی کابل های ترموکوپل را دو چندان می کند.
کابل افزاینده طول ترموکوپل یا همان کابل ترموکوپل بطور روزمره سیم رابط ترموکوپل نامیده می شود. این کابل در مراجع علمی با عبارت Thermocouple Extension Cable بیان می شود. در این کابل متریال سازنده هادی با متریال سازنده سیم داخلی ترموکوپل Thermocouple Bare Wire  یکسان می باشد. به همین دلیل ولتاژ اندازه گیری شده توسط سنسور ترموکوپل در مسافت های طولانی با کمترین افت ولتاژ به مقصد مورد نظر منتقل می شود.

مطالعه بیشتر: نحوه اتصال کابل ترموکوپل به ترموکوپل

برای انتقال سیگنال اندازه گیری شده توسط دماسنج ترموکوپل، باید کابل رابط thermocouple  را به thermocouple وصل نمایید. با توجه به ساختمان ترموکوپل ، اتصال کابل رابط به ترموکوپل باعث ایجاد جانکشن یا اتصال سرد می شود. در واقع شما با این کار یک thermocouple ثانویه ایجاد کرده اید.

مطالعه بیشتر: کابل جبران ساز ترموکوپل چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه اتصال سنسور PT100

گروهی دیگر از سنسورهای اندازه گیری دما، سنسور دمایی RTD می باشد. در بین RTD ها سنسور PT100 بیشتر از PT500 و PT1000 در صنعت کاربرد دارد. اصول کار RTD به گونه ای می باشد که مقاومت خطی کابل رابط PT100 با مقاومت سنسور پی تی صد با هم جمع می شوند! بدین منظور می بایست ازسیم رابط یا جبران ساز thermocouple و PT100 متناسب با انواع ترموکوپل و ترمورزیستنس استفاده نمایید.

برای ارسال سیگنال دمایی thermocouple (ولتاز اندازه گیری شده)، بهتر است از کابل جبران ساز ترموکوپل (Thermocouple Compensation Cables) و یا کابل افزاینده طول thermocouple  که در مراجع علمی با عبارت (Thermocouple Extension Cables) بیان می شود استفاده نمایید.

مطالعه بیشتر: مشاهده دسته بندی کامل محصولات سیم ترموکوپل

بدین ترتیب emf ایجاد شده در اتصال ثانویه thermocouple به سیم و کابل رابط نظیر خود ترموکوپل خواهد بود. در این صورت می توانید از ایجاد خطا جلوگیری کرده و میزان خطا را به کمترین میزان ممکن برسانید. در این صورت در بعضی از موارد، با رعایت اصول استاندارد می توانید از میزان خطای ایجاد شده صرف نظر نمایید!