:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله تیر ۵ام, ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

کابل رابط ترموکوپل را می توان به روش های متعددی به ترموکوپل وصل کرد. مهم ترین اشتباهی که بعضی افراد نا آگاه در این زمینه انجام می دهد این است که بجای کابل ترموکوپل از کابل برق استفاده می کنند. از نقطه سنجش دما تا رسیدن سیگنال اندازه گیری شده به کنترلر، پی ال سی، اچ ام آی و یا ترموستات می بایست نوع کلیه تجهیزات با جنس سیم داخلی جفت گرمایی یکسان و مشابه باشد.

کابل جبران ساز ترموکوپل

استفاده از کابل جبران ساز ترموکوپل به این دلیل است که در زمان انتقال دمای اندازه گیری شده در محل سنجش دما،به مکان دیگری کم ترین افت ولتاژ رخ دهد. در بعضی از مکان های صنعتی این فاصله چند سانتیمتر می باشد و در بعضی دیگر چند صد متر! به همین دلیل کابل های ترموکوپل تیپ K با سطح مقطع های 0.35 ، 0.50 ، 0.75 ، 1.00 ، 1.30 و 1.50 میلی متر مربع تولید می شوند.

سیم و کابل ترموکوپل تیپ K

سیم ترموکوپل تیپ K یا همان سیم داخلی با 3 ساختار تولید می شود:

  • سیم کروم نیکل بدون عایق
  • سیم دارای عایق (یک لایه)
  • سیم با عایق+روکش بسیار نازک. ساختار لایه ها مانند سیم نسوز دو روکش می باشد.

مطالعه بیشتر:درباره سیم و کابل ترموکوپل نوع K بیشتر بدانید

معمولا این سیم داخلی ترموکوپل بصورت  مستقیم به کابل ترموکوپل وصل نمی شود! و در این بین یک ترمینال وجود دارد. بله درست است،این یعنی اولین اتصال سرد… از نظر علمی می بایست متریال این ترمینال در هر کدام از پایه های مثبت و منفی مطابق با آلیاژ پایه های مثبت و منفی سیم جفت گرمایی باشد. که معمولا این اتفاق نمی افتد و این اتصال سرد ایجاد شده باعث ایجاد خطا در اندازه گیری و انتقال دما (ولتاژ اندازه گیری شده) می شود! از این صحبت ها می شود نتیجه گرفت 99% کابل های جفت گرمایی بیش از یک لایه روکش دارند.

سیم و کابل رابط ترموکوپل

سیم و کابل رابط ترموکوپل

کانکتور یا سوکت ترموکوپل

علاوه بر ترمینال سرامیکی که معمولا داخل ترموکوپل (Thermocouple) ( thermocouple ) قرار می گیرد می توانیم انتهای کابل رابط جفت گرمایی را به وسیله کانکتور سوکت به یک تجهیز دیگر مانند ترمومتر (نمایشگر) متصل کنیم. با توجه به اینکه برای تولید پین های سوکت های کانکتور از متریال مشابه به متریال کابل جفت گرمایی استفاده می شود، می توان گفت کانکتور یکی از بهترین راه های اتصال دستگاه سنجش حرارت می باشد. که به دو صورت ریل مونت (کتابی) و دو شاخه ای در دسترس می باشد. مدل ریل مونت کمتر کاربرد دارد و درکابل صورت استفاده، معمولا درون تابلو برق نصب می شود.

ترانسمیتر و ترانزیستور دما

همانطور که می دانید هر دو این تجهیزات در واقع مبدل و تقویت کننده سیگنال اندازه گیری شده می باشند. که بهتر است در نزدیک ترین نقطه به محل سنجش دما نصب شوند. چند وقت پیش شرکت ما یک سیستم کنترل صنعتی را برای تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق طراحی کرد. زمانی که برای نصب و راه اندازی به محل پروژه رفتیم، بهره بردار اصرار داشت که ترانسمیتر دما ریل مونت را در فاصله 100 متری از نقطه سنجش دما در تابلو برق قرار دهد. و من تاکید داشتم که می بایست این مبدل در نزدیک ترین نقطه قرار داشته باشد و به همین دلیل ما در زمان طراحی باکس های مخصوصی را در فاصله 1 متری قرار داده ایم. شما به این سوال پاسخ دهید: کدام روش بهتر است؟

مطالعه بیشتر: ترانسمیتر یا مبدل دما چیست؟

اتصال سیم داخلی به کابل جبران ساز بیرونی

یکی از راه های متداول دیگر که بیشتر برای ترموکوپل سیمی مورد استفاده قرار می گیرد، این است که سیم داخلی جفت گرمایی را مستقیما و بدون واسطه به کابل جبران ساز بیرونی وصل می کنند. در این روش به دو صورت عمل می شود. سیم و کابل دستگاه سنجش حرارت را با دست به روی هم پیچیده سپس چسب برق یا شیرینگ حرارتی روی آن می کشند. و یا سیم و کابا جفت گرمایی را به هم جوش می دهند.این روش را توصیه نمی کنیم! آیا می دانید چرا؟

اتصال کابل ترموکوپل (Thermocouple Cable) به PLC

کابل بیرونی دستگاه سنجش حرارت را به وسیله کارت به پی ال سی وصل می کنند. این روش یک نکته انحرافی دارد. متوجه شدید؟ بله درسته! فاصله محل نصب PLC از نقطه سنجش دما (اتصال گرم). همواره این موضوع را به خودتان یادآوری کنید که مسافت یکی از مهم ترین پارامتر های مربوط به سیم و کابل می باشد. از طرفی دیگر در این جا نام PLC به نمایندگی از ترموستات،کنترلر دما و یا حتی اتاق کنترل و فرمان آورده شده است. پس با توجه به اینکه معمولا در صنعت فاصله دستگاه سنجش حرارت تا PLC قابل توجه می باشد می بایست از مرغوب ترین نوع کابل جبران ساز استفاده کنید.یکی از ویژگی های خوب استفاده از پی ال سی قابل برنامه ریزی بودن آن است. در این روش اتصال کابل به سنسور،می توانید قبل از وصل کردن کابل بیرونی جفت گرمایی به کارت ورودی پی ال سی میزان دقت اندازه گیری را با استفاده از روش های مرسوم به دست آورید. سپس در PLC به عددی که برای دمای اندازه گیری شده نشان می دهد ضریب بدهید تا به واقعیت نزدیک تر شود.