:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله تیر ۵ام, ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

در این مقاله درباره سیم رابط ترموکوپل و کابل thermocouple و ساختار آن ها صحبت خواهیم کرد. سپس آن ها را با هم مقایسه می کنیم.

سیم رابط ترموکوپل سیگنال اندازه گیری شده توسط thermocouple را از نقطه اتصال سرد به ترموستات ، کنترلر ، PLC یا دیگر تجهیزات اتوماسیون و کنترل صنعتی منتقل می کند. این سیم معمولا در جایی استفاده می شود که نسبت به سیم ترموکوپل ، تحمل درجه حرارت کمتری نیاز می باشد. به عبارت دیگر ممکن است دمای اندازه گیری شده توسط ترموکوپل صنعتی شما 1200 درجه سانتیگراد باشد. اما درجه حرارت روکش سیم رابط 250 درجه سانتیگراد باشد. در این صورت تعجب نکنید! چرا که هادی این سیم توانایی سنجش و انتقال میلی ولت معادل دمای 1200 درجه سانتیگراد را دارد.

سیم رابط ترموکوپل نوع K

در ادامه با یک مثال این مساله را دقیق تر بررسی می نماییم. فرض کنید شما یک عدد سنسور ترموکوپل نوع K با ساختار هددار جهت سنجش حرارت 1150 درجه سانتیگراد دارید. حال می خواهید با سیم رابط ترموکوپل تایپ BLF K ایتالیا سیگنال اندازه گیری شده توسط ترموکوپل را به تجهیزات کنترل صنعتی منتقل نمایید. در این صورت نمی توانید سیم رابط ترموکوپل را بدون محافظ در معرض حرارت 1150 درجه سانتیگراد قرار دهید! برای خرید سیم رابط با تحمل درجه حرارت 1150 درجه سانتیگراد، باید این سیم با صرف هزینه بسیار زیاد برای شما تولید شود. لازم بذکر است از نظر فنی این سیم می بایست دارای عایق و روکش های بسیار خاصی باشد.

مطالعه بیشتر:درباره کابل ترموکوپل نوع K چیست؟

کابل رابط ترموکوپل

هادی سیم ترموکوپل

یک نمونه سیم thermocouple را می توانید در عکس زیر مشاهده نمایید. فرض کنید شما سازنده ترموکوپل هستید.از سیم ترموکوپل در کدام قسمت thermocouple استفاده می کنید؟ پاسخ نقطه حساس به دما می باشد. به یاد داشته باشید که در رفرنس های علمی از نقطه حساس به دما، با عنوان نقطه اتصال گرم نیز یاد شده است.

مطالعه بیشتر: بررسی جامع هادی سیم و کابل ترموکوپل

هادی سیم ترموکوپل

بررسی هادی سیم و کابل ترموکوپل

انواع سیم رابط ترموکوپل

به جز چند مورد استثناء ، بطور معمول سیم های ترموکوپل هیچ گونه عایق و روکشی ندارند.تعیین متریال سازنده سیم ترموکوپل بهترین روش برای شناختن انواع این سیم می باشد. این متریال تعیین کننده محدوده سنجش دما، دقت اندازه گیری و تایپ thermocouple می باشد. مثال: سیم های ترموکوپل تیپ K دارای ترکیباتی از نیکل – کروم (Ni-Cr) و نیکل – آلومل (Ni-Al) می باشند.به سیم رابط thermocouple ، کابل بیرونی ترموکوپل نیز گفته می شود و به سیم ترموکوپل ، سیم درونی.

مطالعه بیشتر: دماسنج ترموکوپل چگونه کار می کند؟

سیم رابط ترموکوپل

مطالعه بیشتر: بررسی انواع سنسورهای Thermocouple کلیک کنید.

تفاوت و تشابه سیم رابط ترموکوپل و سیم ترموکوپل

  • هر دو می بایست به صورت کوپل یا زوج مورد استفاده قرار گیرند.
  • سیم رابط ترموکوپل دارای عایق و یا روکش محافظ می باشد.
  • برای یک سنسور دما معمولا میزان متراژ مورد استفاده از سیم ترموکوپل ، کمتر می باشد.
  • دقت اندازه گیری سیم ترموکوپل معمولا بیش تر می باشد.

پی نوشت:

  • از نظر علمی بهتر است بجای سیم رابط ترموکوپل از عبارت کابل رابط ترموکوپل استفاده کنیم.
  • کابل رابط ترموکوپل با تحمل دمای 1250 درجه سانتیگراد در بلند مدت طبق سفارش تامین خواهد شد. لطفا با ما تماس بگیرید.این نوع کابل ترموکوپل بیشتر در صنایع فولاد که احتمال ریختن مواد مذاب روی روکش کابل وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.