:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله آذر ۲۴ام, ۱۳۹۸ در ۰۱:۱۴ ب٫ظ

LPCB مخفف Loss Prevention Certification Board به معنای سازمان تأیید و صدور گواهینامه پیشگیری و جلوگیری از خسارات ناشی در اثر حریق و آتش سوزی در سراسر جهان شناخته می شود. گواهینامه LPCB بیشتر برای تجهیزات سیستم اعلام و اطفاء حریق و بخصوص کابل اعلام حریق ( ضد حریق ) مقاوم در برابر آتش کاربرد دارد.
کابل های دارای تأییدیه از این استاندارد جهانی که همان کابل های دارای گواهی LPCB می باشند طیف گسترده ای از کابل نسوز را شامل می شوند. اما دستوراعمل و نحوه کار این سازمان برای استاندارد دهی در خصوص کابل LPCB در ذیل بیان شده است.

مشخصات فنی کابل شیلدار اعلام حریق

  • طراحی این کابل ها مخصوص مقاومت در برابر آتش برای رساندن پیوسته جریان و سیگنال الکتریکی به تجهیزات الکتریکی یا کنترلی مانند سیستم اعلام حریق ، سیستم اعلام آلارم و صدا و سیستم روشنایی اضطراری در شرایط حریق می باشد.
  • یکی دیگر از خاصیت های این نوع از کابل های نسوز شیلددار مقاوم در برابر حریق و آتش ، این است که به صورت تک و یا چند رشته می توانند برای جلوگیری از خسارات مکانیکی تجهیزات کنترلی بکار گرفته شوند.

در حالت کلی استاندارد این سازمان برای کابل های مقاوم در برابر حریق ( LPCB ) برای عملکرد در دو شرایط می باشند.

مقاومت در برابر حریق و آتش

در این نوع کابل اعلام حریق مقاوم در برابر آتش ، طراحی به گونه ای صورت گرفته است که حتی تا مدتی بعد از شرایط حریق و آتش سوزی نیز کابل عملکرد مناسبی داشته باشد. ولی به مرور با افزایش دما در اثر حریق صورت گرفته از عملکرد صحیح به لحاظ فیزیکی و الکتریکی خارج می گردد.

عملکرد در شرایط حریق

این نوع از کابل اعلام حریق منحصرا برای شرایط حریق و آتش می باشد. در شرایط دمایی بالا نیز به لحاظ شرایط فیزیکی اعم از سوخنه نشدن، تغییر شکل ندادن، نرسیدن دما به مرکز کابل و عدم نفوذ میدان های اعوجاجی و مغناطیسی بر روی هادی کابل و اختلال در سیستم انتقال دیتا طراحی شده اند. لازم به ذکر می باشد که مواد بکار رفته برای عایق این کابل ها از مواد معدنی می باشند و از عایق PVC و این قبیل عایق های پلاستیکی در این کابل ها استفاده نمی گردد.

پی نوشت:

  1. از نظر علمی کلمه شیلددار از کلمه شیلدار صحیح تر می باشد.