:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله آذر ۲۶ام, ۱۳۹۸ در ۰۱:۰۳ ب٫ظ

کابل ابزار دقیق ITC که مخفف عبارت ( Instrumentation Tray Cable ) می باشد ، برای برقراری ارتباط بین تجهیزات کنترل ، نگهداری و نظارت در تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار می­ گیرد. لازم بذکر است این نوع از کابل ها می بایست توسط افراد متخصص و دارای مهارت های خاص نصب ­شود. در ادامه مقاله نیز به بررسی مشخصات فنی و شرایط موثر بر قیمت ، خرید و فروش انواع کابل های ابزار دقیق و کنترل نوع ITC می پردازیم. طی سال های گذشته مانیاد صنعت به یکی از مهم ترین مراکز تولید و فروش این نوع از کابل ها در لاله زار تهران تبدیل شده است.

کابل ابزار دقیق ITC چگونه تولید می شود؟

این کابل ها در کارخانه به گونه ای تولید می شود که از دو یا چند سیم دارای عایق تشکیل شده و در انواع خود ممکن است دارای سیم تخلیه یا بدون سیم تخلیه (پی نوشت شماره 1*) باشد. این سیم های عایق درون یک فویل غیر فلزی مانند فویل آلومینیومی و یا زره قرار گرفته اند. در کارخانجاتی که دستگاه های زیادی در اطراف کابل قرار دارند، مشخصات فنی کابل را با سیم تخلیه و فویل آلومینیوم و یا زره دار در نظر می گیرند. در این حالت امواج الکترو مغناطیسی تولید شده در اطراف کابل به هسته مرکزی کابل برخورد می کنند. فویل آلومینیوم، این امواج را در بیرون از هسته مرکزی کابل متمرکز می کند. سپس سیم تخلیه این امواج را به چاه ارث ابزار دقیق منتقل می کند.

خرید کابل کنترل و ابزار دقیق اصل از نمایندگی

خرید کابل ابزار دقیق در لاله زار تهران داستان های خودش را دارد. همانطور که می دانید بعضی از برند های سیم و کابل بسیار با کیفیت مطابق با استاندارد های بین المللی تولید می کنند. برای خرید این کابل ها شما می بایست بدانید که مشخصات فنی این کابل ها چیست؟ در غیر اینصورت اکیدا توصیه می کنیم به شرکتی مراجعه کنید که بطور تخصصی کار فروش انواع این نوع از کابل ها را انجام می دهد. خسارات جانی و مالی ناشی از انتخاب اشتباه کابل ابزار دقیق و بی کیفیت غیر قابل جبران است!؟

مطالعه بیشتر: مشخصات فنی کابل ابزاردقیق HFFR

به نظر کارشناسان فنی مانیاد صنعت ، بهترین راه این است که قیمت کابل ابزار دقیق و کیفیت آن متناسب با پروژه شما باشد. شرکت مهندسی بازرگانی مانیاد صنعت سال هاست که بر روی واردات ، تامین و تولید کابل های حرارتی و ابزار دقیق متمرکز می باشد. مانیاد صنعت نماینده رسمی LAPP KABEL آلمان و وارد کننده انواع کابل های ابزار دقیق از شرکت Camuna Cavi ایتالیا می باشد. شرکت کامونا کاوی ( Camuna Cavi ) ایتالیا یکی از معتبر ترین تولید کنندگان جهانی می باشد. که می تواند مطابق با استانداردهای بین المللی و با مشخصات فنی خاص ، کابل های ابزار دقیق را تولید کند. این شرکت ایتالیایی یکی از زیر مجموعه های هلدینگ LAPP GROUP آلمان می باشد.

شما می توانید با خیال آسوده قادر هستید حساس ترین کابل ها را همراه با گواهی نامه های معتبر ، گارانتی و خدمات پس از فروش از مانیاد صنعت خرید کنید. ما برآنیم تا با استفاده از ظرفیت کارخانجات داخلی و خارجی نیازهای شما را در زمینه انواع سیم و کابل های حرارتی و ابزار دقیق بر طرف کنیم. جهت آسودگی خاطر شما کلیه سیم و کابل هایی که توسط مانیاد صنعت به فروش می رسد در برابر عیوب ناشی از تولید دارای 3 سال گارانتی می باشند. همچنین این سیم و کابل ها دارای یکسال گارانتی تعویض عملکرد می باشند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ، پتروشیمی بندر امام (ره) ، فولاد خراسان ، مپنا و بسیاری دیگر از شرکت های معتبر ایران تاکنون به ما اعتماد کرده اند.

زمان تحویل سریع ، قیمت مناسب ، رعایت ضوابط و استانداردهای بین المللی و فروش انواع سیم و کابل دارای شناسنامه و گواهی های مربوطه تنها بخشی از مزیت های مانیاد صنعت نسبت به رقبای خود می باشد. استفاده از کابل های ابزار دقیق ITC در سال 1996 به عنوان یک دستور العمل به کدهای ملی برق کشور آمریکا برای سیم کشی سکوهای نفتی دور از ساحل اضافه گردیده است. مطابق با این قانون و ماده قانونی شماره 725 مشخصات فنی کابل ITC بدین صورت می باشد که برای مدارهای جریان عملکردی ابزار دقیق و کنترل می بایست در 150 ولت یا کمتر و 5 آمپر یا کمتر نصب و مورد استفاده قرار گیرد.در شرایط استفاده مجاز از کابل ITC آمده است که آن را فقط می ­توان در مکان های صنعتی نظیر کارخانجات ، سکوهای نفتی و… نصب کرد.

فروش انواع کابل ابزار دقیق لاله زار

همانطور که می دانید در اماکن صنعتی ضوابط خاصی برای نگهداری و نظارت بر تجهیزات مورد استفاده در زمینه برق صنعتی از جمله انواع سیم و کابل وجود دارد.همچنین در کارخانجات و مکان های صنعتی فقط افراد واجد شرایط لازم می توانند نصب انواع سیم و کابل را بر عهده گیرند. مطابق با استاندارد های بین المللی استفاده از کابل ITC در موارد زیر غیر مجاز می باشند.

  • بر روی سیستم 277/488 ولت نصب شود.
  • عرضه بیش از 5 آمپر .
  • در محفظه ای مشابه دیگر انواع سیم و کابل مانند سینی کابل در کنار دیگر کابل ها نصب شود. بعنوان مثال در محل عبور سیم برق در ساختمان نصب شود. و یا در محلی نصب شود که امکان تماس کابل ITC با آب باشد.

مطالعه بیشتر: مشخصات فنی کابل کنترل تفلونی

مشخصات فنی کابل های ابزار دقیق  چیست؟

  • تبصره: در صورتی کابل ITC مجاز به نصب در کنار کابل های قدرت درون یک سینی کابل می باشد که مشخصات فنی کابل ITC دارای فویل آلومینیومی یا زره باشد.

ساختمان و ساختار هادی ­های موجود در کابل نوع ITC باید 300 ولت و کمتر از AWG 22 و همچنین بزرگتر از 12 AWG نباشد. کابل ITC باید در گروه کابل های مقاوم در برابر آتش قرار داشته باشد و روکش نهایی نیز  باید در برابر رطوبت و نور خورشید مقاوم باشد. اگر نوشته های روی یک کابل به شرح زیر باشد، حاکی از این است که کابل ابزاردقیق ما از نوع ITC یعنی ( Instrumentation Tray Cable ) می باشد.

حروفی که نشانگر تایپ و نوع سیم آن می باشند [ (2) (A) و 310.11 ] که شامل نام سازنده، علامت تجاری یا سایر مشخصه ­هایی که می­ توان محصول را شناسایی کرد. [ (3) (A) و 310.11 ] و همچنین برای نشان دادن سایز قطر سیم مطابق با استاندارد AWG از این کد ها استفاده می شود [ (4) (A) و 310.11 ] . در نتیجه باید گفت که کابل های ITC و کنترل از نظر ساختاری با سیم و کابل های برق ساختمان تفاوت قابل توجهی دارند. بخصوص در قسمت عایق ها ، نحوه به هم تابیدن آن ها شیلد ، زره و روکش . به همین دلیل به هیچ عنوان نباید قبل از بررسی کافی اقدام به خرید کنید.

مطالعه بیشتر: مشخصات فنی کابل کنترل نسوز سیلیکونی

استانداردهای بین المللی سیم و کابل

در زمان خرید می بایست تولید کننده یا فروشنده را با دقت انتخاب کنید که محصولی دارای استاندارد های بین المللی به شما ارائه کند. قبل از خرید ترجیحا دیتاشیت و نمونه را از خریدار درخواست و بررسی کنید. به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است! پس از تطبیق نمونه ارائه شده توسط فروشنده با مشخصات مورد درخواست تان اقدام به خرید کنید. همچنین از فروشنده بخواهید مدت و شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش را برای شما مشخص کند. گام آخر بررسی تست ریپورت های مربوطه می باشد که بسیار حائز اهمیت می باشد. شرکت مانیاد صنعت می تواند همه این شرایط را برای شما فراهم کند تا با خیالی آسوده خرید تان را انجام دهید.

مطالعه بیشتر: مشخصات فنی کابل کنترل نسوز شیلددار

شرکت مانیاد صنعت (نمایده رسمی انواع سیم و کابل حرارتی در ایران)

لازم بذکر است شرکت مهندسی بازرگانی مانیاد صنعت سال هاست که بعنوان نماینده رسمی LAPP GROUP آلمان در ایران و نماینده رسمی و انحصاری BLF ایتالیا در ایران فعالیت می کند. همچنین طی این سال های مانیاد صنعت با بسیاری از تولید کنندگان مطرح جهانی همکاری کرده است.
پی نوشت:

  1. در متون علمی مربوط به مشخصات فنی کابل های ابزار دقیق و کنترل از سیم تخلیه با نام های ( Drain Wire ) یا ( Grounding Conductor ) نیز نام برده می شوند.