:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله آذر ۳۰ام, ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

انواع ترموکوپل صنعتی و کاربردهای فوق العاده آن

ترموکوپل صنعتی چیست (What Is An Industrial Thermocouple) و چه کاربردهایی در صنایع گوناگون دارد؟ در این مقاله می خواهیم درباره این تجهیزات حرفه ای که زیر مجموعه ای از تجهیزات ابزار دقیق و جزو سنسورهای دما محسوب می گردند، به طور کامل صحبت می کنیم. همچنین قصد داریم انواع ترموکوپل صنعتی از لحاظ تایپ توضیح دهیم. از شما خوانندگان عزیز و گرامی دعوت می کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با این تجهیزات حرفه ای به طور کامل آشنا شوید.

دماسنج های اندازه گیری دما صنعتی همانطور که از اسم آن ها مشخص است در طیف گسترده ای از مصارف و کاربردهای صنعتی و نیمه صنعتی، از صنایع تولید برق گرفته تا اندازه گیری حرفه ای دما در تجهیزات و ماشین آلات، نیروگاه ها، کوره های حرارتی، صنایع نفت و گاز و مخازن استفاده می گردند. از سنسورهای اندازه گیری دما می توان در بسیاری از مصارف دیگر نظیر ماشین‌کاری، خطوط تولید، ساخت و ساز و همچنین کاربردهای علمی به طور گسترده ای استفاده کرد. همانطور که از نام این تجهیزات مشخص است، آنها به گونه ای توسط شرکت های سازنده سنسورهای دما طراحی و ساخته شده اند که در محیط های harsh environments یا به اصطلاح محیط های سخت که با مصارف سنگین، بدون هیچ گونه مشکلی کار می کنند. ترموگوپل های صنعتی، دارای اتصالات فرآیندی برای اطمینان از تناسب ایمن در محیط اندازه‌گیری شده، به همراه ترانسمیترهای دما معمولی و ضدانفجار هستند که سیگنال را به 4-20 میلی آمپر تبدیل می‌کنند تا برای سیستم ها یا پروسه های فرآیند، مناسب باشند.

حسگرهای سنجش و اندازه گیری دما، به طور فزاینده ای در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. جفت های گرمایی معمولاً با تعیین شرایط خاصی که بایستی تحت آن عمل کنند، انتخاب و در انواع تایپ های K, J, S, R, B, C, N, E توسط شرکت های سازنده طراحی و ساخته می شوند. شرکت مانیاد صنعت رادین آژند، به عنوان یکی از برترین شرکت های داخلی در زمینه تولید انواع سنسورهای اندازه گیری دما، طیف گسترده ای از انواع ترموکوپل های صنعتی را طراحی، تولید و خدمت شما عزیزان ارائه می کند.

از یک پروب دما صنعتی می توان به منظور اینکه آیا فولاد و سایر فلزات به درستی برای انجام ماشینکاری گرم می شوند یا به منظور اندازه گیری کوره های برقی و حرارتی، مورد استفاده قرار می گیرند. دماسنج های ساخته توسط ما می توانند از دمای 270- الی 1800+ درجه سانتیگراد را در تیپ های مختلف تولید کند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید تا اندازه گیری دما در کوره های حرارتی در صنایع ذوب یا ریخته گری اندازه گیری نمایید و دمای شما 1500 درجه است، می توانید از تایپ های S, R یا B استفاده کنید.

شرکت مانیاد صنعت رادین آژند، تمامی انواع ترموکوپل صنعتی را مطابق با استاندارهای حرفه ای ملی و بین المللی طراحی و تولید می کند. در صورت نیاز شما مشتریان عزیز، برای محصولاتمان، گواهی کالیبراسیون صادر می کنیم.

انواع ترموکوپل صنعتی چیست؟

حال می رسیم به بخش انواع جفت های گرمایی که چند نوع هستند و هریک چه ویژگی هایی داشته و چه محدوده های دمایی را اندازه گیری می کنند. جفت های حرارتی صنعتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از Type-K، Type-J، Type-T، Type-E، Type-N، Type-S، Type-R و Type-B. هر سنسور، ویژگی های خاص خود را دارد و هریک برای کاربردهای مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. با ما همراه باشید تا درباره آن ها اطلاعات کافی را بدتس اورید.

مطالعه بیشتر: سنسور ترموکوپل چیست و چه کاربردهایی دارد

ترموکوپل صنعتی نوع K

این نوع دماسنج جزو پراستفاده ترین و پرکابردترین دماسنج های اندازه گیری دما در صنایع هستند که می تواند از 270- الی 1372+ درجه سانتیگراد را پشتیبانی کند. آلیاژ به کار رفته در نوع K از کرومل (Chromel) و آلومل (Alumel) است. از این تیپ بیشتر در پالایشگاها و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

ترموکوپل صنعتی سِری B

اگر قصد دارید دماهای بالا را اندازه گیری نمایید، تایپ B یکی از آن هاست. در این تیپ از دماسنج های اندازه گیری دما، از آلیاژهای Platinum (6% درصد) و Platinum (30% درصد) ساخته شده است. تایپ B می تواند از 0 تا 1820+ درجه سانتیگراد را پشتیبانی می کند.

ترموکوپل صنعتی تایپ E

تایپ E یکی از سنسورهایی است که بیشتر در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این سنسور صنعتی از آلیاژهای کروم (Chromel) و کنستانتان (Constantan) استفاده شده است. محدوده دمایی پشتیبانی شده توسط این تیپ از پروب های دما، از 270- الی 1000+ درجه سانتیگراد است. این سنسور را می توان در محیط های inert (خلأ) بدون محدودیتی استفاده کرد.

ترموکوپل صنعتی تیپ J

میزان دامنه یا محدوده دمایی تایپ J، از 210- تا 1200+ درجه سانتیگراد است. این سنسور را می توان به عنوان جایگزینی برای تایپ K (کا) استفاده کرد. از این تایپ می توان در محیط های خلا یا inert به راحتی و بدون هیچ مشکلی استفاده کرد. پایداری و مقاومت بالا در برابر مشکلات مکانیکی و شمیایی، یکی از ویژگی های بارز تیپ J است.

ترموکوپل صنعتی نوع N

ترکیب آلیاژی به کار رفته در نوع N از Nicrosil و Nisil است. همچنین محدوده دمایی که توسط تایپ N پشتیبانی می شود از 270- تا 1300+ درجه سانتیگراد است. مقاومت این سنسور در محیط های سخت  و به اصطلاح harsh، فوق العاده است. تیپ N را می توانید بیشتر در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها استفاده کنید.

ترموکوپل صنعتی سِری R

دماسنج های نوع R از (Platinum (13% Rhodium و Platinum تشکیل شده اند. میزان محدوده دمایی پشتیبانی شده توسط تیپ R از 50- تا 1768+ درجه سانتیگراد است. تیپ R مانند تایپ های S و B، جزو سنسورهای گران قیمت و باارزش محسوب می شود. البته قیمت آن ها از تایپ R به علت اینکه درصد زیاد Rhodium، گران تر هستند. دقت و مقاومت فوق العاده، جزو ویژگی های این نوع از سنسورهای اندازه گیری دماست.

ترموکوپل صنعتی تایپ S

تیپ S بسیار شبیه تیپ R است. منتهی درصد Rhodium آن کمتر است. محدوده دمایی پشتیبانی شده تیپ S (اِس) از 50- تا 1750+ درجه سانتیگراد است و جزو پراستفاده ترین سنسورهای Noble Metal محسوب می شود.

ترموکوپل صنعتی تیپ T

نوع T از آلیاژ مس (Copper) و کنستانتان (Constantan) تشکیل شده است. میزان محدوده دمایی پشتیبانی شده تایپ T از 270- الی +400 درجه سانتیگراد است. این نوع سنسور برای حیط های Inert مناسب است. آنها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند زیرا به طور کلی در برابر تجزیه حتی در یک محیط مرطوب مقاومت می کنند.

ترموکوپل صنعتی تیپ C

نوع C (مشهور به ترموکوپل نسوز) از آلیاژ تنگستن-رنیوم ساخته شده اند و برای دماهای بسیار بالا تا 4200 درجه فارنهایت (2315 درجه سانتی گراد) طراحی و ساخته شده اند. متریال جفت حرارتی بایستی در محیط های اتمسفر هیدروژن، بی اثر یا خلاء استفاده شوند تا از شکست در اثر اکسیداسیون جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر: انواع ترموکوپل ها را بیشتر بشناسیم

شرکت مانیاد صنعت، کلیه تایپ های جفت های گرمایی صنعتی را بدون هیچ گونه محدودیتی و متناسب با درخواست سفارش شما عزیزان، طراحی و تولید می کند.

چرا ترموکوپل صنعتی نقش مهمی در مصارف صنعتی دارد؟

  • سرعت پاسخ دهی فوق العاده
  • اندازه گیری طیف گسترده ای از دما
  • مقاومت فوق العاده در برابر ضربات و ارتعاشات مکانیکی و شیمیایی
  • دارای ابعاد و اندازه های مختلف متناسب با محیط
  • اندازه گیری دقیق دما

عوامل مهم قبل از خرید Industrial Thermocouple چیست؟

  • محدوده دمایی که می توان اندازه گیری کرد
  • میزان دقت اندازه گیری
  • طول عمر سنسور
  • کیفیت مغزی سنسور
  • کیفیت متریال به کار رفته در ساخت آن
  • سیم داخلی به کار رفته در سنسور
  • مقاومت در برابر سایش و لرزش
  • برند سازنده سنسور

کاربردهای جفت های حرارتی صنعتی در صنایع مختلف چیست؟

از دماسنج های اندازه گیری دما می توان به منظور استفاده در صنایع گوناگون استفاده کرد

  1. کاربردهای علمی و پروسه های فرآیند صنعتی
  2. اندازه گیری دمای کوره های برقی و الکتریکی، کوره های
  3. اندازه گیری دمای فلزات مختلف نظیر آهن، فولاد، آلومینیم
  4. اندزه گیری دماهای پایین در صنایع غذایی
  5. تست و آزمایش دما در کارخانه های مواد شیمیایی و صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
  6. استفاده به عنوان پمپ حرارتی برای انجام سرمایش ترموالکتریک
  7. و بسیاری مصارف دیگر

اطلاعات فنی لازم در خصوص جفت های حرارتی

شما عزیزان به عنوان مصرف کننده انواع سنسورها یا جفت های حرارتی، بایستی اطلاعات لازم در خصوص محصول موردنظر خود را با سازندگان این تجهیزات برقی در میان بگذارید به عنوان مثال برخی اطلاعات فنی موردنیاز عبارتند از:

  1. چه تایپ از سنسوری پاسخگوی محدوده دمایی موردنظر شماست. یعنی بایستی محدوده دمایی خود را به شرکت های سازنده اعلام کنید تا آن ها بتوانند متناسب با دمای شما، تایپ سنسور را مشخص و به شما اعلام کنند.
  2. آیا سنسور موردنظر به صورت سیمی است یا هد دار.
  3. آیا دماسنج شما آچارخور، رزوه یا فیتینگ دارد و اگر دارد از چه نوعی است (NPT, BSP, NPF)
  4. قطر غلاف سنسور چقدر است.
  5. جنس غلاف سرامیکی است یا فلزی.
  6. طول غلاف سنسور شما چقدر مدنظر است.
  7. اگر دماسنج شما سیمی است، طول کابل آن چقدر است
  8. آیا کاوشگر دما قرار است در محیط های مستعد انفجار مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر.

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در تشخیص جنس غلاف و تشخیص محدوده دمایی محیط شما این است که اگر میزان دمای اندازه گیری شما بالای 1400 درجه سانتیگراد است، نمی توانید از از غلاف فلزی (Stainless Steel) استفاده کنید. چون در این دماها غلاف فلزی آب می شود. بدین منظور حتماً حتماً بایستی از غلاف های سرامیکی (Ceramic Protection Tube)، استفاده کنید تا در این دما بتواند مورد استفاده قرار گیرد. اصطلاحاً باید از سنسورهای سرامیکی که جزو فلزات نجیب هستند، استفاده کنید.

استفاده از ترموول برای محافظت از Thermocouple

بسیاری از مصرف کنندگان گرامی در پروسه های فرآیند خود در سایت های مختلف، دارای محیط های خورندگی هستند. بدین معنی که جایی که قرار است سنسور استفاده گردد، دارای سیال حاوی خورندگی است. حالا نوع خورندگی می تواند انواع و اقسام مختلفی داشته باشد که مرسوم ترین آن ها سیال اسیدی است. خوب اگر سنسور را به تنهایی در محیط های دارای سیال خورنده استفاده کنید، سنسور به راحتی از بین می رود. بنابراین چه راه حلی را بایستی برای این مورد در نظر گرفت؟

جواب این سوال، استفاده از تجهیزاتی به نام ترمووِل (Thermowell) است. این تجهیزات فوق العاده در انواع و شکل های مختلف نظیر رزوه ای (Threaded)، جوشی (Weld)، فلنج دار (Flange)، مخروطی یا Tapered طراحی و تولید می شوند. یکی از مرسوم ترین نوع ها، استفاده از نوع رزوه ای یا (Threaded Thermowell) است که در اکثر مصارف مختلف در پروسه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در کاربردهای مختلفی نظیر:

  • ابزار دقیق در لوله کشی آب و سیالات عمومی
  • مبدل های حرارتی
  • چیلر و کولر
  • دیگهای بخار
  • کوره ها
  • و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر قرار است سنسور در محیطی استفاده گردد که در آن محیط گازهای اشتعالزا و هیدروکربن وجود دارد، حتماً سنسورهای ترموکوبل را بایستی به همراه ترمولل های فلنجی مورد استفاده قرار دهید. زیرا ایمنی را در این گونه محیط ها، تضمین می کنند.

برای مشاهده و بررسی انواع سنسورها، بر روی خرید ترموکوپل صنعتی کلیک کنید.

در این مقاله درباره سوال ترموکوپل صنعتی چیست، مطالبی را برای شما عزیزان بیان کردیم. همچنین انواع ترموکوپل صنعتی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم. امیدوارم توانسته باشیم تمامی شبهات شما را درباره سنسورهای دما برطرف کرده باشم. اگر باز هم سوالی دارید، در بخش دیدگاه های این پست آن را با ما در میان بگذارید.