:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله آذر ۲۶ام, ۱۴۰۲ در ۰۲:۴۲ ب٫ظ

تعریف ترموکوپل (Definition of Thermocouple) چیست؟ ترموکوپل، یک تجهیز برقی بسیار حرفه ای و کاربردی به منظور اندازه گیری کمیت فیزیکی دما است. اگر قصد داشته باشید دمای یک نقطه خاص را اندازه گیری کنید، حتماً باید از سنسور ترموکوپل که زیر مجموعه ای از سنسورهای دما است، استفاده کنید. حتی در کوچکترین فضاها هم می توانید دمای یک نقطه مخصوص را اندازه گیری نمایید. به عبارت دیگر، تعریف ترموکوپل به زبان ساده بدین شرح است که این تجهیزات برقی از 2 عدد سیم فلزی گوناگون تشکیل شده اند که در یک سر به همدیگر جوش داده (متصل یا جفت) شده اند. بخش جوش داده شده، محل اتصال را ایجاد و در آن می توان برای اندازه گیری دما استفاده نمود. تغییر دمای سیم، باعث ایجاد القای ولتاژ الکتریکی می شود.

نکته مهم:  از Thermocouple ها به منظور استفاده در مصارف ساده و صنعتی استفاده می گردد. ویژگی های بارز این دماسنج ها باعث شده است که در حال حاضر در گستره بسیار وسیعی در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند. پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات سنسورها و قرائت دما، بسیار بسیار ساده است. زیرا اطلاعات دما به عنوان یک سیگنال الکتریکی (Thermomotive Power) شناسایی می شوند.

Thermocouple ها این قدرت را دارند از 270- الی 1800+ را بدون کوچکترین مورد یا مسئله ای، اندازه گیری کنند. قیمت این تجهیزات کاربردی بسته به نوع تایپ، هد دار یا سیمی بودن و برندی که خریداری می کنید، متفاوت اند. هر تایپی تنها یکی محدوده دمایی را اندازه گیری می کند.

مطالعه بیشتر: سنسور ترموکوپل چیست

تعریف اصل کار دماسنج ترموکوپل

در سال 1821 پدیده ای توسط دانشمند آلمانی کشف شد که در آن اصل کارکرد اساسی جفت های حرارتی یا گرمایی، بر اساس این پدیده بیان شد. پدیده سیبک (Seebeck) از نام دانشمند آلمانی سرچشمه می گیرد و بیانگر این است که وقتی دو فلز گوناگون به هم متصل می شوند و اختلاف دما روی هر دو contacts اِعمال می گردد، ولتاژی بین فلزات ایجاد و جریان داخل مدار قرار می گیرد. لازم به ذکر است، نیرویی که در این مدار جریان پیدا می کند، به نام نیروی ترموالکتروموتور مشهور است.

بررسی انواع مهم ترموکوپل

حتماً تو اینترنت زمان زیادی را برای پیدا کردن سنسور دما صرف و با افراد زیادی در این زمینه مشورت کرده اید. 100% یکی از مواردی که در بسیاری از سایت ها به آن برخورده اید، عبارت های K, J, S, R, C, N, B, E است. این حروف ها نماد چه چیزی هستند؟

مطالعه بیشتر: انواع ترموکوپل ها را بهتر بشناسیم

حروف های ذکر شده در بالا، نشانگر انواع Thermocouple های صنعتی هستند، که هرکدام مشخصه های خاص خود را دارند و محدوده های مشخصی از دما اندازه گیری یا Support می کنند. این حروف توسط IEC که یک استاندارد بین المللی است، تایید شده اند. وقتی شما قصد دارید سنسوری را خریداری کنید، تایپ یا تیپ آن ها فوق العاده حائز اهمیت است. زیرا اگر دماسنجی را به اشتباه انتخاب و خرید کنید، خطرات و مشکلات جبران ناپذیری برای شما خواهد داشت. پس حتماً قبل از خرید با کارشناسان خبره حوزه برق صنعتی، مشورت نمایید.

اکثر گیرنده هایی که از سنسورهای ترموکوپل استفاده می کنند دارای مدار داخلی اند که دمای contacts های سرد را جبران می کنند. از آنجایی که ترموکوبل از دمای 0 درجه سانتیگراد به عنوان نقطه تماس مرجع استفاده می کند، دمای پایانه در سمت گیرنده را می توان به منظور دانستن دما از نیروی ترموالکترو محرکه تولید شده توسط اختلاف دما بین نقطه اندازه گیری و ترمینال تشخیص داد. جبران دمای تماس سرد برای اندازه گیری دقیق دما با تکمیل توان ترموالکتریک برای دما در سمت گیرنده است.

مطالعه بیشتر: بررسی ترموکوپل صنعتی و کاربردهای فوق العاده آن در صنایع مختلف

در این مقاله به تعریف ترموکوپل و بررسی آن به زبان ساده پرداختیم. در انتها از شما خوانندگان گرامی دعوت می کنم که در بخش دیدگاه ها همین مقاله، نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را مطرح نمایید.