:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله تیر ۵ام, ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

در صنایع حساس و آزمایشگاه های کالیبراسیون و مراکز تحقیقاتی برای اندازه گیری پروسه دما نیاز به قطعات و تجهیزاتی از جمله سنسور ترموکوپل ( THERMOCOUPLE ) و RTD بخصوص از نوع PT100 نیازمندیم.
RTD ها شامل انواع PT100 ، PT200 ،PT500 ،PT1000 و… بوده و دسته دیگر سنسورهای دما صنعتی نیز ترمیستور ها هستند که شامل انواع NTC و PTC می باشند. لازم بذکر است در این نوشتار به جهت طولانی نشدن سخن از بیان دیگر انواع دماسنج های صنعتی خودداری می کنیم.

THERMOCOUPLE (ترموکوپل) متشکل از اتصال دو فلز غیر همنام همچون مس + کوپروتال، کرومل + آلومل و غیره میباشد . یکی از عواملی که موجب شده این مقاله نگارش شود کمک به مشتریان تخصصی و صنایع در انتخاب درست و صحیح انواع سیم ترموکوپل اصل از نامرغوب و تقلبی می باشد .

مطالعه بیشتر: سنسور ترموکوپل چیست؟

در این مقاله به معرفی یکی از برترین کابل ترموکوپل های دنیا اشاره خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

در سیم و کابل داخلی دستگاه سنجش حرارت و همچنین سیم رابط THERMOCOUPLE هرچه متریال به کار رفته در سیم یا کابل مرغوب تر باشد دقت اندازه گیری و انتقال دما بیش تر می شود. در نتیجه درصد خطا در اندازه گیری و انتقال دما توسط جفت گرمایی پایین تر خواهد آمد.

مطالعه بیشتر: کابل رابط ترموکوپل و نحوه اتصال به THERMOCOUPLE

روش های تشخیص سیم و کابل THERMOCOUPLE اصل از غیر اصل

حال شاید برای مهندسان و محققان سوال پیش آید که چطور می توانیم کابل اصل را از تقلبی و بی کیفیت تشخیص دهیم ؟
مهمترین و راحت ترین راه تشخیص این امر بررسی ظاهری کابل می باشد ، کابل های THERMOCOUPLE بر اساس کلاس و دمای کاری دارای نخ نشانگر می باشند .

در سیم و کابل ترموکوپل نامرغوب با حفظ ظاهر ، نخ نشانگر از مواد پلی استری ( نخ مصنوعی ) ساخته شده است . زمانیکه شعله را روی نخ نشانگر قرار می دهیم به شدت واکنش نشان داده و می سوزد و آثار سیاهی و سوختگی از خود بر روی کابل باقی می گذارد . در ویدیوی زیر یک نمونه از کابل نامرغوب متعلق به برندهای متفرقه با کابل بسیار مرغوب BLF ایتالیا مقایسه شده است:

اما کابل BLF ایتالیا که یکی از بهترین و بزرگترین تولید کننده ی این نوع کابل ها می باشد ، نخ نشانگر را از جنس فایبر گلاس (نخ نسوز ) ساخته است. این نوع نخ به شدت در برابر شعله مقاوم می باشد و به متخصصان این امر برای تشخیص راحت تر کمک کرده است .

مطالعه بیشتر درباره انواع ترموکوپل صنعتی

راه دوم ، برشی از کابل مرغوب BLF و برشی از کابل THERMOCOUPLE نامرغوب را با یکدیگر مقایسه نماییم.

در روش اول به نخ نسوز بکار رفته در کابل BLF اشاره شد ، وقتی دو برش را در کنار یکدیگر قرار می دهیم کاملاً واضح است در کابل ترموکوپل نامرغوب از تعداد رشته کمتری برای تولید این نوع کابل استفاده شده است ،که در واقع نمره سیم پایینتر خواهد بود.

مطالعه بیشتر: بررسی بهترین کابل BLF ایتالیا در سال 2019

برای بررسی کیفیت فلزات بکار رفته در ساخت در این کابل ها آزمایشی در نظر گرفتیم و سپس با ایجاد نقطه جوش ( اتصال دو فلز غیر هم نام ) متوجه شدیم که فلز بکار رفته در کابل متفرقه از درصد خلوص بسیار پایین تری ساخته شده است .

مشاهده ویدیو ( آزمایش و بررسی سیم و کابل اصل از غیر اصل )

در این بخش ویدیویی به منظور آزمایش و بررسی کابل THERMOCOUPLE اصل از غیر اصل آماده کرده ایم:

مانیاد صنعت: ارائه کننده انواع سیم و کابل THERMOCOUPLE اصل از برندهای معتبر دنیا

خوشبختانه کادر مهندسان شرکت مانیاد صنعت با تخصص و دانش خود بر آن شدند تا نیاز صنایع کشور را در این حوزه تامین کنند و راه حلی بهتر و مناسب تر به صاحبان صنایع و متخصصان این حوزه ارائه نمایند .

شرکت BLF ایتالیا با دانش روز و فناوری بالای خود در زمینه تولید انواع سیم  ترموکوپل و سیم نسوز و با دریافت گواهی های بین المللی و پاس نمودن سخت ترین استانداردهای اروپا و آمریکا قدمی مهم برای توسعه صنعت اروپا برداشته است .