:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله مرداد ۱ام, ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

سیم ترموکوپل به سیمی گفته می شود که در ساختمان THERMOCOUPLE نقطه ی حساس به دما را به نقطه اتصال سرد متصل می کند. همانطور که می دانید ترموکوپل یک سنسور دما دارای سیم داخلی متشکل از دو فلز غیر همنام می باشد. این دو فلز که ترکیباتی از نیکل – کروم (Ni-Cr) و نیکل – آلومل (Ni-Al) می باشند در قسمت حسگر دما به هم متصل می شوند. در صورتی که به نقطه سنجش دما که به آن اتصال گرم نیز می گوییم حرارت اعمال شود، در این قسمت اختلاف پتانسیل ایجاد می شود. سپس شما می توانید از نقطه ی اتصال سرد به کمک کابل THERMOCOUPLE نسوز ، ولتاژ اندازه گیری شده را به سمت ترموستات ، کنترلر دما ، اتاف فرمان و… منتقل نمایید.

مطالعه بیشتر: سنسورهای ترموکوپل چیستند؟

معرفی انواع سیم THERMOCOUPLE

انواع این سیم های اندازه گیری دما رابطه مستقیمی با انواع ترموکوپل ، رنج و موارد مصرف این سنسور ها دارند. به عنوان مثال طبق قوانین ترموکوپل می بایست برای نوع K از سیم ترموکوپل نوع k استفاده نمایید. یعنی نمی توانید ترموکوپل نوع J را به کابل THERMOCOUPLE تیپ k وصل نمایید.

این سیم ها بطور معمول بدون هیچ گونه عایق و با هادی بصورت خشک (Solid) مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سیم ترموکوپل

تایپ کابل THERMOCOUPLE دارای عایق را چگونه بشناسیم؟

متریالی که برای تولید این سیم ها استفاده شده را می توان از رنگ عایق آن ها تشخیص داد. دستور العمل متداول بدین صورت است که هادی منفی دارای عایق به رنگ قرمز می باشد. همچنین هادی مثبت دارای رنگ نشان دهنده تایپ ترموکوپل می باشد. روکش هادی نشان دهنده تایپ THERMOCOUPLE در استاندارد ANSI آمریکا بطور معمول به رنگ قهوه ای می باشد.

مطالعه بیشتر: استاندارد رنگ کابل ترموکوپل و اختصارات جهانی آن چیست؟

استانداردهای جهانی کابل ترموکوپل

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید نخ سبز رنگ از ابتدا تا انتهای روکش کابل BLF ایتالیا قابل ردیابی می باشد. برای روکش کابل ترموکوپل با تحمل درجه حرارت بسیار زیاد، بطور معمول از رنگ با کدهای مشخص مطابق با استانداردهای جهانی استفاده می شود. بدین صورت که یک نخ نشانگر در یک زمینه رنگ ثابت تکرار می شود.

کابل ترموکوپل BLF