:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله دی ۲۵ام, ۱۴۰۰ در ۰۱:۲۲ ب٫ظ

سیستم اعلام حریق چیست؟ یکی از حساس ترین و مهم ترین متریال های مورد استفاده در ساخت یک ساختمان، سیستم اعلام حریق یا هشدار حریق است. اهمیت این تجهیزات به جان انسان های بی شماری بر می گردد. در مراحل و شرایط مختلف آتش سوزی باید این سیستم ها ویژگی های منحصر به فردی را از خود نشان دهد. سیستم اعلام و اطفا حریق را می توان از چهار دیدگاه طراحی، تأمین تجهیزات، نصب و راه اندازی و نظارت مورد بررسی قرار داد. از نظر طراحی در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که سیستم ضد حریق که شما می خواهید طراحی کنید متعارف است یا آدرس پذیر؟ اگر پاسخ شما آدرس پذیر باشد باید بدانید که ZOON و LOOP چه مفهومی دارند؟ و این دو با هم چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سیستم اعلام و اطفا حریق + (تجهیزات)

پس از اینکه به این سوال پاسخ دادید تجهیزات اعلام و اطفا حریق مورد نیاز به شرح زیر مشخص می شود:

  1. تلفن کننده/سیم کارتی
  2. دتکتور/گازی CNG/LPG/CO
  3. آژیر و شستی
  4. سیم و کابل
  5. باتری پشتیبان/UPS
  6. پنل مرکزی
  7. آشکار ساز دودی/نوری/حرارتی FIX/حرارتی افزایشی/اشعه ای/یونیزاسیون
  8. چراغ سردری/فلشر
  9. ایزولاتور
  10. پمپ برقی،شیر برقی و سیستم HVAC (معمولا از قبل تهیه شده است و در اختیار شما قرار می گیرد)
  11. و بسیاری از دیگر تجهیزات

طراحی و نصب سیستم اعلام و اطفا حریق

طراحی و نصب سیستم اعلام حریق ترکیبی از دو رشته دانشگاهی مهندسی برق و نقشه کشی ساختمان می باشند. برای برداشتن اولین قدم در زمینه طراحی باید هدف تان را مشخص کنید. می خواهید از چه چیزی در مقابل آتش محافظت کنید؟ پس از آن با ضوابط و دستورالعمل های سازمان های مختلفی سر و کار خواهید داشت. از شرکت های بیمه کننده ساختمان گرفته تا نظام مهندسی، شهرداری و از همه مهم تر سازمان آتش نشانی. بر این اساس سیم کشی (کابل کشی) و محل قرار گرفتن تجهیزات سیستم هشدار آتش سوزی مثل دتکتور و انتخاب نوع آن هر یک به تنهایی دارای حساسیت بسیار زیادی می باشند. در واقع هرگونه اشتباه در این زمینه غیر قابل جبران و خسارات جانی و مالی بسیار سنگین به همراه خواهد داشت!به همین دلیل طراح و همچنین مجری سیستم هشدار آتش سوزی هر دو باید نسبت به ZONE بندی ساختمان تسلط کامل داشته باشند. تا بتوانند تجهیز مناسب هر قسمت را انتخاب کنند.

ضوابط و استاندارد های سیستم ضد حریق

ضوابط و دستورالعمل های ملی (NFPA) انجمن حفاظت در برابر حریق ایالات متحده معروف ترین استاندارد موجود در  می باشد.همچنین استاندارد های ULC کشور کانادا، BS5839 بریتانیا و EN54 اتحادیه اروپا در این زمینه وجود دارند.در کشور ما همچون سرتاسر دنیا اجرای بسیاری از بند های این ضوابط اجباری می باشد. بطور خلاصه باید گفت که همه این ضوابط در مورد یک موضوع مشترک یعنی نصب سیستم هشدار آتش صحبت می کنند. در وهله دوم این دستورالعمل ها درباره نحوه تشخیص آتش می باشند.

NB چیست؟

برای هماهنگی شیوه نگارش و اجرای استانداردهای بین المللی نیازمند تجهیزات متناسب با این دستورالعمل ها می باشیم.به همین دلیل Notified Body مرجعی است که تعیین می کند کدام یک از این تجهیزات بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها ساخته شده است. البته چند سالی است که یک نهاد تخصصی بنام LPCB در این زمینه شروع به فعالیت کرده است. ال پی سی بی مخفف عبارت:

Loss Prevention Certification Board

می باشد.

مطالعه بیشتر: گواهینامه LPCB چیست؟

چرا از رابط های ایمنی ساختمان استفاده می کنند؟

از زمان آغاز به کار سیستم هشدار حریق تا شروع به کار سیستم اطفا حریق فقط چند ثانیه طول می کشد.این فاصله تا زمان رسیدن آتش نشان ها چند دقیقه می باشد. این ثانیه ها و دقایق بسیار حیاطی می باشد و هرگونه اشتباه به قیمت جان یک انسان تمام خواهد شد. بگذارید راحت تر با شما صحبت کنم.

آیا تاکنون در منزل،محل کار،اماکن عمومی یا هرجای دیگر دچار حریق شده اید؟ تنها باشید یا صد ها نفر،باور کنید که چند ثانیه زنده هستید!!!

اگر در خانه تنها باشید و بخصوص خواب باشید،احتمالا قبل از اینکه آتش به بدن شما برسد بر اثر استنشاق گازهای سمی خفه می شوید! اگر هم در اماکن عمومی باشید ممکن است زیر دست و پا له شوید!مگر اینکه انسان ها و سیستم هشدار دهنده آتش هر دو از قبل آمادگی لازم را داشته باشند. و از سوی دیگر در زمان لازم به خوبی عمل کنند. در مورد انسان باید بگویم شما یکی از مهم ترین نقش ها را داریدمی و بایستی کاملا هوشیار باشید.البته شما قبلا با خرید تجهیزات با کیفیت کاملا آماده مواجه با انواع آتش سوزی می باشید و جای نگرانی نیست.سیستم هشدار دهنده آتش نه تنها شما را نمی کشد بلکه جان شما را نجات خواهد داد.

مشخصات فنی کابل اعلام حریق

سیم و کابل اعلام حریق نقش بسیار مهمی در نحوه عملکرد سیستم هشدار آتش دارند.انتخاب اصولی این تجهیز به صورت هالوژن فری (Halogen Free) باعث عدم انتشار گازهای سمی در زمان آتش سوزی می شود.از طرف دیگر شما یک کابل کم دود (Low Smoke) نصب کرده اید تا خود، متریال آتش نشود. پس تا اینجا شما یک قدم جلو هستید و در ثانیه های حیاطی شروع آتش، فرصت لازم برای فرار کردن خواهید داشت.همچنین شما ساختمان را بصورت اصولی ZOON بندی کرده،سیستم را درست طراحی کرده اید و از بین انواع دتکتور و آشکار ساز، تجهیز مناسب را انتخاب کرده اید. در نتیجه به موقع متوجه بروز آتش خواهید شد. در این زمان کافی است آرامش خود را حفظ کنید و سریعا از محل خارج شوید.فقط یادتان باشد همه این کارها برای این بود که جان شما و دیگر انسان ها حفظ شود.مبادا کسی را زیر دست و پا له کنید.امیدوارم هیچ وقت دچار حریق نشوید اما بیایید فرصت را از دست ندهیم و از همین الان خودمان را با تجهیز کردن ساختمان مان آماده کنیم.ما با تولید و واردات بهترین سیم و کابل اعلام حریق دارای گارانتی همراه شما هستیم.