:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله آذر ۲۶ام, ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

تابحال برای خرید سیم و کابل اعلام حریق به چه نکاتی توجه کرده اید؟ آیا برای شما عزیزان پیش آمده که سیم و کابلی که خریده اید، متناسب با نیازهایتان نبوده و از کیفیت آن راضی نباشید؟

در این مقاله به 5 نکته ضروری در زمینه خرید کابل های ضد حریق پرداخته و موارد مهمی را خدمت شما عزیزان اعلام خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در ضمن اگر قصد خرید انواع کابل های اعلام حریق ایرانی و خارجی را دارید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید کابل اعلام حریق

1- تفاوت سیم و کابل نسوز و اعلام حریق

اگر استثناء ها را کنار بگذاریم ( نمی دونم چرا یاد استثناء های فرمول های شیمی دبیرستان افتادم! )، هر هادی (Conductor) ای که تنها یک لایه عایق یا روکش روی آن قرار گرفته باشد را سیم می نامیم. این سیم می بایست تک رشته باشد.

  • استثناء اول: سیم نسوز دو روکش از این قاعده مستثنی است.

حال اگر دو رشته سیم نسوز داشته باشیم، خواه با یک لایه یا دو لایه عایق و روکش، ما با کابل نسوز سر و کار خواهیم داشت.

  • استثناء دوم: درست است که کابل نسوز 1×120 یک لایه روکش دارد اما آن را کابل می نامیم.

بطور کلی ما چیزی بنام سیم اعلام حریق نداریم (به جز استثناء ها) و در مکالمات روزمره از این عبارت استفاده می کنیم. در مورد تولید سیم و کابل نسوز رعایت استاندارد BS بسیار حائز اهمیت است. همچنین لازم است برای تولید کابل اعلام حریق، استاندارد ها و تائیدیه های BASEC و LPCB را بدست آورد.

مطالعه بیشتر: گواهینامه LPCB چیست؟

2- دمای کابل نسوز سیلیکونی چند درجه سانتیگراد است؟

در مورد تحمل دما بهترین ترفند این است که تفاوت دمای کابل نسوز با کابل اعلام حریق را بدانید. کابل نسوز می بایست دمای نوشته شده روی آخرین لایه کابل (Marking on Cable) را طی مدت 10 روز تحمل کند. به همین دلیل برای انواع کابل نسوز سیلیکونی دمای عملکرد در بلند مدت 180 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده است. اگر کمی ترکیب مواد سازنده را خاص تر کنیم به دمای 200 درجه سانتیگراد می رسیم. و برای شرایط خاص تر، کابل مقاوم در برابر حرارت 250 درجه سانتیگرادی خواهیم داشت. در مورد دمای کارکرد کابل های اعلام حریق شرایط متفاوت است. ما به دنبال تحمل دمای بسیار بیشتر در مدت زمان کم تری هستیم.

مطالعه بیشتر: کابل اعلام حریق سیلیکونی با گواهینامه LPCB فول

اما چرا؟ 3 دلیل مهم وجود دارد:

  1. مردمی که در محل آتش سوزی هستند بتوانند از محل خارج شوند.
  2. مدار سیستم اطفا حریق قطع نشود.
  3. آتش نشان ها بتوانند خود را به محل برسانند.

خاصیت هالوژن فری بودن کابل اعلام حریق

برای اینکه مردم بتوانند از محل وقوع آتش به سرعت خارج شوند، چند ثانیه زمان دارند. فرصت بسیار کوتاهی که معمولا با بر اثر خفگی فرد بر اثر استشمام گازهای اسیدی از بین می رود! از این رو کابل های اعلام حریق با ویژگی عدم انتشار گازهای اسیدی تولید می شوند. این ویژگی بسیار مهم و اثر گذار می باشد و به افراد زمان می دهد تا خود رارا نجات دهند.

3- دمای کابل اعلام حریق چگونه است؟

سومین ترفند این است که بدانید تحمل دمای کابل اعلام حریق بیشتر است یا کابل نسوز؟

شرکت LAPP KABEL آلمان که ما نماینده آن در ایران هستیم، کابل نسوز تفلونی ای تولید می کند که دمای کاری آن در بلند مدت 400 درجه سانتیگراد و دمای کاری کوتاه مدت این محصول 1530 درجه سانتیگراد می باشد!!! در واقع راجع به یکی از خاص ترین کابل های دنیا صحبت می کنیم.

حال سوال اصلی این است که آیا این کابل بسیار خاص برای استفاده در سیستم اعلام و اطفا حریق مناسب می باشد؟به نظر من خیر مناسب نیست! چرا که ما به کابلی احتیاج داریم که بتواند 850 درجه سانتیگراد را حداقل در مدت 180 دقیقه تحمل کند. ممکن است در این دما روکش کابل از بین برود اما نکته مهم این است که جریان قطع نشود. یادآوری می کنم که انتخاب صحیح سیم و کابل نسوز و اعلام حریق، اولین گام ساختن اصولی استاندارد و با دوام یک ساختمان می باشد.

4- کابل اعلام حریق سیلیکونی چیست؟

چهارمین ترفند این است که بدانید در کدام قسمت از عایق یا روکش کابل ضد حریق از سیلیکون، XLPE یا دیگر مواد استفاده می کنند. از XLPE برای تولید کابل های ضد حریق بیشتر در گذشته استفاده می شد. سیلیکون نسبتا ماده جدیدی محسوب می شود. به دلیل اینکه Silicone ماده گران قیمتی است. از این ماده بیشتر در عایق کابل ضد حریق استفاده شده و به همین دلیل جنس و ترکیبات روکش کابل بسیار حائز اهمیت می باشد. بطور کلی یکی از سخت گیرانه ترین تائیدیه ها در این زمینه LPCB می باشد.

5- وزن مس هادی کابل اعلام حریق

پنجمین ترفند این است که باید وزن استاندارد هادی را بدانید. بدین منظور می توانید دیتاشیت محصول را بررسی و محصول را روی باسکو وزن کنید. سپس با استفاده از دیتاشیت وزن مس، عایق ،روکش و دیگر قسمت هارا بدست آورد و با استاندارد تولید کابل اعلام حریق تطبیق دهید.

نتیجه گیری:

در این مقاله به 5 نکته اساسی که لازم است قبل از خرید سیم و کابل اعلام حریق در نظر بگیرید، اشاره کردیم. مطمئن باشید نکات ذکر شده باعث می شود خریدی عالی و بدون مشکل داشته باشید. اگر هم نیاز به مشاوره داشتید، کافیست با شماره 02188815430 (شرکت مانیاد صنعت) تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما به صورت کاملاً رایگان و تخصصی شما را راهنمایی کنند.

در انتها اگر موردی در مورد انواع سیم و کابل ضد حریق و انواع دیگر سیم و کابل ها داشتید، می توانید در بخش نظرات همین پست به ما اعلام کنید.