:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله مهر ۲۳ام, ۱۴۰۱ در ۰۵:۳۷ ق٫ظ

نصب سنسور PT00 یا (How to Install PT100 Sensor)، مطلبی است که قصد داریم در این مقاله درباره آن با شما عزیزان صحبت کنیم. سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله با ما همراه هستید.

لازم به ذکر است قبل از نصب PT100، بایستی در زمینه تجهیزاتی نظیر ترموول (Thermowell) هم اطلاعاتی داشته باشد. چون در برخی موارد لازم است از تجهیزات ابزار دقیقی به نام ترمووِل به منظور نصب حسگرهای PT100 استفاده کنید. در ادامه به به بررسی نصب با استفاده از ترمووِل پرداخته ایم.

استفاده از ترمووِل برای نصب PT100

استفاده از Thermowellها به منظور استفاده در محیط های تحت فشار یا محیط های اسیدی به شدت توصیه می شود. این تجهیزات وظیفه دارند که از آسیب رساندن به سنسور جلوگیری کنند و اجازه دهند که در صورت بروز مشکل به راحتی و بدون هیچ مشکلی سنسور را از پروسه فرآیند خارج کرد. (مثلاً برخی اوقات سنسور دچار خرابی می شود و لازم است تعویض گردد. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که سنسور را از ترمووِل خارج کنید بدون اینکه کل پروسه فرآیند تحت تأثیر قرار بگیرد.)

بخش Stem دماسنج اندازه گیری دما را با یک ترکیب انتقال حرارتی مناسب نظیر مخلوطی از گرافیت، گلیسیرین یا پترولاتوم به طور کامل بپوشانید. پس از پوشش دادن بخش Stem سنسور، آن را نصب کنید. رزوه های لوله روی سنسور نیازی به هیچگونه آب بندی ای ندارند.

توجه: در دمای بالای 176.667 درجه سانتیگراد، ممکن است مقداری دود به علت ترکیب انتقال حرارتی و تبخیر شدن ترکیب مایع رخ دهد و گرافیت خشک را برای انجام عملکرد انتقال حرارت باقی بگذارد.

مطالعه بیشتر: درباره سنسور PT100 بیشتر بدانیم

مراحل نصب سنسور PT100 با ترمووِل

  1. سنسور را داخل ترموول (Thermowell) قرار دهید. با قرار دادن spring loaded stem، اتصال مثبت با کف چاهک برقرار می شود. حتماً چک کنید که کابل های سر اتصال در حین وارد کردن پیچ نخورده باشند. اگر سیم‌ها پیچ خورده باشند، سریعاً سیم‌ ها را از ترمینال جدا کرده و پس از پیچاندن آن ها در ترموول، دوباره آن‌ها را وصل کنید.
  2. سنسور PT100 را با یک سیم مسی تمیز وصل کنید. برای اطمینان از فرآیند کالیبراسیون، تمام کابل های اتصال باید اندازه و طول یکسانی داشته باشند. سیم ها را به پایانه های کلگی (Connection Head) متصل کنید. دو طرف RTD دارای سیم هایی با رنگ های مختلف خواهد بود. سیم ها، همان رنگ پایه های مشترک هستند.
  3. ناحیه غوطه وری (Insertion): عمق ناحیه غوطه وری اگر مناسب باشد، بهترین دقت اندازه گیری را تضمین می کند. برای بهترین نتیجه، قرار دادن حداقل ده برابر قطر Stem در پروسه فرآیند توصیه می گردد.

نگهداری از سنسور PT100

  1. فرکانس کالیبراسیون به عوامل مختلفی از جمله چرخه دما (Temperature Cycling)، لرزش (Vibration) و شوک (Shock) بستگی دارد. فرکانس آزمایش کالیبراسیون بایستی در هر یک از موارد توسط کاربر مشخص گردد.
  2. آزمایش کالیبراسیون با مقایسه میزان مقاومت سنسور RTD با یک استاندارد کاری سنسور به دست می آید. ترجیحاً بهتر است که دماسنج RTD در موقعیت نصب شده کالیبره گردد. اگر سنسور برای کالیبراسیون برداشته شود، برای اطمینان بیشتر باید به همان مکان و عمق غوطه وری برگردانده شود.
  3. به طور دوره ای غلاف سنسور یا سطح ترموول را از نظر خوردگی یا آسیب بررسی کنید. اگر آسیبی رخ داده باشد، بایستی فرآیند جایگزینی سنسور یا ترموول را انجام دهید.

اتصالات سیم کشی حسگرهای RTD

حسگرهای RTD (آر تی دی) دارای اتصالات مختلفی است که در اینجا قصد داریم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم:

اتصال دو سیم (Two wire): اتصال به انتهای هر یک از سنسورها برقرار می گردد. این ساختار در جایی مناسب است که مقاومت کابل هادی را بتوان به عنوان یک ثابت در مدار در نظر گرفت. به خصوص هنگامی که تغییرات مقاومت کابل به دلیل تغییر دمای محیط را نادیده گرفت.

اتصال سه سیم (Three wire): یک اتصال به یک سر سنسور و دو تا دیگر به انتهای دیگر سنسور را برقرار می شود. با اتصال به ابزاری که برای پذیرش ورودی سه کابل طراحی شده است، به طور کلی جبران کافی برای مقاومت کابل هادی و تغییر دما در مقاومت کابل هادی حاصل می شود. اتصال سه سیم، مرسوم ترین نوع اتصال است که در صنایع گوناگون به منظور اندازه گیری میزان دما مورد استفاده قرار می گیرد.

اتصال چهار سیم (Four wire): برای جبران کامل مقاومت کابل هادی و تغییرات دما در کابل، دو اتصال به هر انتهای سنسور برقرار می شود. این پیکربندی که به ابزاری که برای پذیرش ورودی چهار سیم طراحی شده است متصل است، هنگامی که اندازه گیری دما با دقت بالا حیاتی است، مورد مصرف قرار می گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی نحوه نصب PT100 و مراحل نصب این نوع از سنسورهای اندازه گیری دما پرداختیم. در انتها اگر سوالی در زمینه نصب سنسور پی تی 100 دارید، در بخش دیدگاه ها آن را بیان کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما عزیزان پاسخ دهیم.