در این مقاله قصد داریم درباره آموزش نصب ترموکوپل (How to Install a Thermocouple) در پروسه فرآیند کارخانه ها و صنایع بزرگ و کوچک صحبت و نکته های مهم و طلایی ای را در این زمینه خدمت شما عزیزان اعلام کنیم. دماسنج ترموکوپل به روش های گوناگونی در پروسه های فرآیند محیط های مختلف نصب می شوند. روش هایی نظیر غوطه وری مستقیم سنسور در نقطه موردنظر گرفته تا استفاده از تجهیزات ابزار دقیقی به نام ترموول (Thermowell)، hand-held (دستی)، نصب بر روی سطوح و بسیاری روش های نصب دیگر. هر کدام از موارد ذکر شده، شیوه خاصی به منظور نصب سنسور دارند که نیازمند رعایت نکاتی در این زمینه است و در این مقاله قصد داریم این نکات مهم را خدمت شما بزرگواران اعلام و به شما عزیزان آموزش دهیم.

نکات مهم در فرآیند نصب ترموکوپل

حتماً قبل و در زمان نصب سنسورهای Thermocouple به نکات مهم زیر توجه فرمایید:

  1. نکته اول این است که تنها دمایی که یک حسگر Thermocouple اندازه گیری می کند، دمای خودش است. بنابراین، هدف نهایی این است که محل اتصال اندازه‌گیری جفت حرارتی را به همان دمای فرآیندی که قصد اندازه گیری دارید، برسانید.
  2. با دقت مکان و عمق ناحیه غوطه وری (insertion) را در مکان مناسب و در ناحیه ای قرار دهید که به درستی قصد اندازه گیری آن نقطه را دارید. اگر این مورد را در ناحیه ای نصب کنید که اشتباه باشد، نمی توانید دما را به طور صحیح اندازه گیری کنید. لازم به ذکر است که از مناطق stagnant محیط اندازه گیری شده که دمای مشخصی ندارند، بایستی خودداری کنید.
  3. در نصب ترموکوپل گرما همیشه از جهت گرم به جهت سرد جریان دارد و سیم های فلزی، غلاف ها و محفظه ها، گرما را در جهت درست هدایت می کنند. بنابراین به منظور اندازه گیری دقیق میزان دما با استفاده از روش نصب ترموکوپل به صورت مستقیم (insertion)، حائز اهمیت است که سنسور به اندازه کافی در نقطه موردنظر غوطه ور شده تا جریان هدایت گرما به بالا یا پایین سیم ها و محفظه را خنثی کند. این مورد به عنوان “stem loss” شناخته شده و به فرآیند و شرایط محیطی موردنظر بسیار زیاد بستگی دارد. سنسور دما را به اندازه کافی غوطه ور کرده تا مطمئن شوید که محل اتصال اندازه گیری به طور کامل در ناحیه دمایی مورد اندازه گیری قرار دارد. عمق ده برابر قطر غلاف محافظ یا (Protection Tube) توصیه می گردد. گرمایی که به دور از محل اتصال گرم هدایت می‌شود.
  4. برای جفت های گرمایی سطحی، بسیاری از آنها دارای سوراخ های اتصال به منظور اتصال دهنده ها یا سطوح چسبنده هستند.
  5. برخی از ترموکوپل ها دارای رزوه های اتصال هستند. برای سایر موارد، انتخاب زیادی نظیر فیتینگ، feedthroughs، brackets و سایر لوازم جانبی برای نصب جفت های حرارتی در پروسه های فرآیند شما وجود دارد.
  6. کلگی یا هد سنسور و محل اتصال سرد را در خنک ترین دمای ممکن در محیط نگه دارید.
  7. برای پیشگیری از شکستگی غلاف محافظ سرامیکی به علت شوک حرارتی، هرگز آن را به سرعت در محل داغ قرار ندهید. بایستی در زمان نصب، کم کم گرم کنید.
  8. از برخورد مستقیم شعله به غلاف محافظ جداً و اکیداً خودداری کنید. این مورد سبب کاهش طول عمر غلاف شده و دقت خواندن دما به شدت پایین می آورد.
  9. هنگام سنجش دماهای بالا، در صورت امکان ترموکوپل را به طور استاده (عمودی) نصب کنید.

رعایت مواردی نظیر پاک کردن سنسور از آلودگی ها قبل از نصب، جلوگیری از خم شدن بیش از اندازه سیم های پایه (Lead Wire) و مکان نصب، لازم است. شرکت مانیاد صنعت رادین آژند، به عنوان سازنده انواع جفت های حرارتی، تایپ های مختلفی

نحوه نصب ترموکوپل در پروسه فرآیند کارخانه ها و صنایع

علاوه بر اینکه حسگر ترموکوبل می تواند به صورت مستقیم در پروسه فرآیند نصب گردد، می توانید از تجهیزاتی به نام ترمووِل (Thermowell) به منظور نصب سنسور استفاده کنید. ترمووِل ها به تجهیزات ابزار دقیقی گفته می شود که از سنسور دما در برابر سیالات اسیدی و محیط های خوردگی محافظ می کند.

نحوه اتصال سیم جبران ساز

  1. اطمینان حاصل کنید که سیم جبران ساز صحیح را متناسب با نوع یا تایپ دماسنج ترموکوپل برای انجام کالیبراسیون انتخاب نمایید.
  2. از کد رنگ سیم و کابل ترموکوپل، به منظور اتصال سیم منفی به ترمینال در کلگی سنسور و ابزار دقیق، استفاده کنید. رنگ قرمز همیشه منفی است (-).
  3. برای جلوگیری از EMF کاذب ناشی از نویز الکترواستاتیک و الکترومغناطیسی، هرگز سیم جبران ساز را در همان مجرا، موازی با مجرا یا نزدیک هر منبع برقی اجرا نکنید. سیم ترموکوپل را حداقل 12 اینچ از منبع برق دور نگه دارید.
  4. در مناطق “پر سر و صدا و فرکانس بالا”، از سیم جبران ساز ترموکوپل با هادی های پیچ خورده و محافظ و یک سیم تخلیه استفاده کنید.

شرایط نگهداری Maintenance

  1. سعی کنید که سنسور ترموکوپل را در موقعیت نصب شده کالیبره کنید، تا بتوانید دقت اندازه گیری آن را در همان موقعیت آزمایش کنید.
  2. رطوبت می تواند باعث خوردگی و کالیبراسیون در برخی از سیم های ترموکوپل شود (به عنوان مثال، پایه مثبت ترموکوپل J آهنی است و به راحتی زنگ می زند). مراقب باشید تا از تجمع رطوبت در پایه های سیم ترموکوپل جلوگیری کنید

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی نکات آموزش نصب ترموکوپل پرداختیم و مواردی را خدمت شما عزیزان بیان کردیم. اگر سوالی در زمینه نصب این تجهیزات الکتریکی دارید، در بخش دیدگاه ها آن را بیان نمایید.