در این مقاله قصد داریم درباره راهنمای انتخاب ترموول با شما عزیزان صحبت کنیم. انتخاب و خرید چاهک دما یا غلاف محافظ سنسور دما، نیاز به بررسی دقیق این تجهیزات کرابردی و پرمصرف دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله، نحوه انتخاب و خرید Thermowell ها و اینکه کدام نوع برای نیاز شما مناسب است، به شما عزیزان بگوییم.

انتخاب ترموول

انتخاب ترموول

برای بسیاری از صنایع، دما، مهمترین متغیر فرآیند (PV) برای اندازه گیری است، زیرا می تواند تأثیر زیادی بر سودآوری، ایمنی و کیفیت فرآیند تولید داشته باشد. انتخاب نوع مناسب ترموول به اطمینان از عملکرد بهینه سیستم، عمر طولانی، تعمیر و نگهداری ساده و یکپارچگی کلی فرآیند در حال اندازه گیری کمک می کند.

در اغلب پروسه های فرآیند تحت فشار، توصیه نمی شود که سنسور دما را مستقیماً در پروسه فرآیند قرار دهید. اینجاست که استفاده از تجهیزی به نام ترموول از حسگر دما به منظور محافظت از حسگر دما پیشنهاد می شود. با استفده از این تجهیزات این امکان وجود دارد که سنسور دما تعویض یا کالیبره شود، و رسانه های خطرناک یا گران قیمت را در نصب فرآیند نگه می دارد. به منظور انتخاب ترموول، باید تأخیر حرارتی (زمان پاسخدهی)، دقت سنجش و همچنین شرایط سرویس، یعنی فشار، دما، سرعت، خورندگی و غیره را نیز در نظر بگیرید. پیشنهاد می کنیم به منظور مطالعه بیشتر درباره ترموول ها، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطالعه بیشتر: ترموول چیست؟

خواص شیمیایی و فیزیکی تمام متریال میلگرد (bar stock) بایستی تحت نظافت و کنترل دقیق قرار بگیرد. تمامی میلگرد (bar stock)، با استفاده از دستگاه گاندریل، سوراخکاری عمیق می شوند. (ابزار gun drill یک مته با هندسه منحصر به فرد است). استفاده از تجهیزات اندازه گیری طراحی شده و ساخته شده به طور خاص، این امکان را فراهم می کند که تمرکز حفاری (سوراخکاری) تضمین شده استاندارد در 10% ضخامت دیواره تجهیز باشد. رزوه های داخلی در 1/2 دور سنجه قطر داخلی استاندارد قرار دارند. رزوه های خارجی در 1/4 دور سنجه حلقه استاندارد قرار دارند.

از آلیاژهای مختلفی می توان برای ساخت لوله های محافظ سنسور دما (Thermowell) استفاده کرد. متریال این تجهیزات، متناسب با مقاومت در برابر عوامل مکانیکی و شیمیایی مختلف در پروسه فرآیند، هدایت حرارتی بالا و تخلخل کم برای گازها انتخاب شوند.

در صورت نیاز به خرید غلاف های محافظ حسگر دما دارید، بایستی توجه کنید که این تجهیزات بایستی به عنوان آخرین احتیاط در برابر خرابی فشار، تحت آزمایش هیدرواستاتیک داخلی قرار بگیرند. فشار و مدت زمان تست توسط مشتری تعیین می گردد. رادیوگرافی و سایر آزمایشات را می توان انجام داد و در صورت درخواست نتایج را ارائه کرد.

انتخاب متریال ترموول

متریال، عامل مهمی در انتخاب ترموول است. به عنوان مثال، هنگام مواجهه با شرایطی که شامل دمای بسیار بالا است، به یک ترموول ساخته شده از ماده ای با نقطه ذوب بالا برای محافظت از سنسور دما نیاز دارید. متریال Thermowell، برای کاربردهای در دمای بالا شامل آلیاژهای Incoloy، Hastelloy و Haynes هستند.

اگر در یک محیط بسیار خورنده کار می کنید، غلاف محافظ سنسور دما، بایستی از متریال مقاوم در برابر خوردگی ساخته شود. فولادهای ضد زنگ، در برابر خوردگی های ناشی از اتمسفرهای حاوی کلرید، اسیدهای سولفوریک، اسیدهای نیتریک و اکثر قلیاها بسیار مقاوم هستند. Incoloy اسید سولفوریک را بهتر از هر ماده فلزی کنترل می کند و مقاومت بسیار خوبی در برابر اسید فسفریک، اکسیداسیون، کربوریزه شدن و خوردگی داغ نشان می دهد.

ترموول ها همچنین از مواد دیگری مانند تیتانیوم، مونل، فولادهای مولیبدن/کروم (مولی/کروم)، فولادهای کربنی و فولادهای کبالتی ساخته می شوند.

اتصال ترموول

این اندازه بخشی از ترموول است که به ظرف یا لوله متصل می گردد. این می تواند به صورت اندازه رزوه، اندازه فلنج، اندازه لوله، سه گیره و غیره باشد.

پیکربندی ساقه غلاف محافظ سنسور دما

برای مقاصد عمومی، جایی که به استحکام اضافی نیاز نیست، از shank یا stem مستقیم استفاده می گردد. قطر ساقه 20 میلی متر (3/4 اینچ) است. آخرین 63.5 میلی‌متر (2 1/2 اینچ) ساقه به 13 میلی‌متر (1/2 اینچ) کاهش می‌یابد تا پاسخدهی سریع‌تری ارائه دهد. ترموول های مخروطی برای استفاده در سرعت های بالا طراحی شده اند، جایی که به استحکام بیشتری نیاز است. توجه ویژه باید به اثرات ارتعاش ناشی از عبور سیال از ترموول توجه شود.

سوراخ ترموول

ترموول ها به صورت داخلی به قطر مناسب برای مطابقت با ساقه یا bulb خسگر دما دما، سوراخکاری می گردند. قطر سوراخ‌های استاندارد 7 و 10 میلی‌متر است، اما سایر قطرهای سوراخ در دسترس هستند، یعنی طبق استاندارد SAMA: سوراخ اسمی 1/4 و 3/8 اینچ (0,260 و 0,385 اینچ).

قطر سوراخ

این قطر، استوانه ای داخل Thermowell است که اندازه آن برای قرار دادن ساقه یا bulb ابزارهای حرارتی مانند دماسنج بی متال است. این بُعد می تواند حیاتی باشد زیرا تلرانس باید نصب آسان ابزار و همچنین تناسب راحت را برای به حداقل رساندن تاخیر حرارتی فراهم کند. قطر سوراخ استاندارد 0.260 یا 0.385 اینچ است

ناحیه غوطه وری

این قسمتی از ساقه از اتصال فرآیند (زیر رزوه یا فلنج ) تا نوک ساقه است که در پروسه فرآیند قرار می گیرد. برای به دست آوردن دقیق ترین قرائت با ترموول، توصیه می گردد که کل قسمت حساس bulb در محیطی که اندازه گیری دما مورد نظر است، غوطه ور گردد.

پیکربندی ساقه ترموول

بخشی از ترموول است که در پروسه فرآیند قرار می گیرد. ساقه ترموول می تواند صاف، پلکانی یا مخروطی باشد. در نوع مخروطی،به دلیل استحکام و مقاومت بالاتر در برابر لرزش، برخلاف ساقه پله ای یا صاف توصیه می شود.

غلاف محافظ از نوع ساقه پله ای، در این نوع، قطر نوک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند که انتقال حرارت به عنصر حسگر دما را بهبود بخشد. این باعث می شود حسگر دما نسبت به تغییرات دمای فرآیند واکنش بیشتری نشان دهد.

غلاف محافظ از نوع ساقه صاف، این نوع در پروسه های فرآیند فشار و سرعت کم است، مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع اتصال در فرآیند

این بخشی از غلاف محافظ سنسور دما است که اتصال را با مخزن یا لوله فراهم می کند. این اتصالات می تواند رزوه های نری یکپارچه، سطوح آماده شده برای جوش یا لحیم کاری، فلنج برای آب بندی فشار مکانیکی و … باشد.

ترموول ها با 4 روش اصلی اتصال ارائه می گردند: رزوه ای، فلنج دار، جوشی و کلمپی. نوع رزوه ای به دلیل هزینه کم و سهولت نصب، پرکاربردترین چاهک دما است. نوع های رزوه ای، به هیچ عنوان برای فشار بالای 70 بار (1000 psi) توصیه نمی شوند. اندازه رزوه استاندارد 3/4 اینچ و 1 اینچ NPT است.

از غلاف های محافظ سنسور دما نوع فلنجی، زمانی که مشخصات لوله. فراخوانی برای اجرای فلنج و در فشار بالا باشد، استفاده می گردد. این تجهیزات با فلنج های مطابق B 16.5 با صورت برجسته یا اتصال نوع حلقه برای کلاس های فشار از 150 تا 2500 پوند ارائه می گردند. ترموول فلنج دار ممکن است فلنج را روی ساقه جوش داده باشد، یا فلنج و ساقه ممکن است. اندازه های فلنج عبارتند از: 1 اینچ، 1 1/2 اینچ و 2 اینچ.

ترموول های جوشی در شرایط فشار و دمای شدید و زمانی که کدهای ASME نیاز به اتصالات جوشی دارند، مورد مصرف قرار می گیرند. از لحاظ هزینه مناسب است، اما نقطه ضعف آن این است که چاهک دما برای بازرسی یا تعویض قابل جابجایی نیست. اندازه استاندارد جوش 38 میلی متر (1 1/2 اینچ)، 26.9 میلی متر (اندازه اسمی لوله 3/4 اینچ) یا 33.4 میلی متر (اندازه اسمی لوله 1 اینچ) است.

عایق بندی اضافی (Lagging)

ترموول‌های با عایق بندی اضافی، در سیستم‌های لوله‌کشی که عایق‌بندی می‌شوند، مورد استفاده قرار می گییرند. طول Lagging با ضخامت عایق تعیین می گردد. عایق بندی اضافی استاندارد، 89 میلی‌متر (3 اینچ) است، به‌جز ترموول‌ های با طول ناحیه غوطه وری 63.5 میلی‌متر (2.5 اینچ)، که در آن عایق بندی اضافی 60 میلی‌متر (2 اینچ) است. سایر عایق بندی اضافی در صورت درخواست با مضرب 89 میلی متر (3 اینچ) برای ارائه طول استاندارد ناحیه غوطه وری تجهیز در دسترس بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل انتخاب ترموول و کلیه آیتم هایی که برای انتخاب و خرید این تجهیزات پرکاربرد بایستی در نظر بگیرید، پرداختیم. در انتها از شما بزرگواران دعوت می کنیم تا سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه های این مقاله مطرح فرمایید تا در سریع ترین زمان ممکن، به آن ها پاسخ دهیم.