:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله مرداد ۲۳ام, ۱۴۰۱ در ۰۶:۵۲ ق٫ظ

زمان واکنش ترموکوپل یا Response Time چیست؟

زمان واکنش ترموکوپل یا Response Time در سنسورهای اندازه گیری دما، به مدت زمان شروع اندازه گیری دما تا انتقال ولتاژ اندازه گیری شده زمان واکنش Thermocouple گفته می شود. به بیان ساده اگر آن را در تماس مستقیم با حرارت قرار دهیم، از لحظه قرار گرفتن نوک سنسور که طبق پدیده سیبک وظیفه اندازه گیری دما را دارد مدت زمانی طول می کشد تا اختلاف ولتاژ ایجاد شده توسط سیم مغزی داخلی ترموکوپل (Thermocouple Bare Wire) و کابل رابط thermocouple منتقل و به تجهیز نمایش دهنده دما برسد که معمولاً این مدت بسیار کوتاه و کسری از ثانیه می باشد، به این چند صدم ثانیه سرعت واکنش یا Response Time ترموکوپل می گویند. اگر قصد دارید درباره دماسنج ترموکوپل اطلاعات بیشتری کسب کنید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطالعه بیشتر: ترموکوپل چیست؟

یک مثال کاربردی برای زمان واکنش Thermocouple

هفته پیش یکی از اساتید دانشگاه با مانیاد صنعت تماس گرفته بود و می خواست میزان تفاوت سرعت واکنش (Response Time) کابل ترموکوپل بی ال اف ایتالیا مدل KX سایز  0.50 و 1 میلی متر مربع را بداند. پس از بررسی تجربی و علمی رفرنس های مربوط به ترموکوپل و *سیم ترموکوپل متوجه شدم برای سنسور اندازه گیری دما از قبیل ترموکوپل ها و سنسورهای مقاومتی آر تی دی (RTDs) از قبیل پی تی صد (PT100) و کابل جبران ساز ترموکوپل (Thermocouple Cables) می بایست میان دو مبحث سرعت واکنش و دقت اندازه گیری (Accuracy) تفاوت قائل شویم!

تفاوت زمان واکنش ترموکوپل و دقت اندازه گیری کابل ترموکوپل چیست؟

بطور کلی سرعت واکنش مربوط به سنسور ترموکوپل و دقت اندازه گیری هم به Thermocouple و هم به اجزا تشکیل دهنده یک سنسور دما از قبیل سیم ترموکوپل و سنسور مغزی-فیلمی داخلی (Thin Film Temperature Sensor) سنسورهای مقاومتی RTD مربوط می شود. این مسئله تاثیر سیم Thermocouple بر سرعت واکنش و دقت اندازه گیری سنسور ترموکوپل را بیش از پیش متذکر می شود. با انتخاب صحیح و اصولی کابل جبران ساز و یا کابل رابط thermocouple از هزینه دو چندان جلوگیری کرده و از کار کردن با تجهیزات ابزاردقیق لذت ببرید.

مشاهده لیست محصولات سیم ترموکوپل

کارشناسان خبره و با تجربه شرکت مهندسی بازرگانی مانیاد صنعت آماده همفکری و ارائه راه حل کارآمد جهت انتخاب صحیح thermocouple مورد نیاز صنعت شما می باشند. رنج گسترده ای از سیم و کابل های thermocouple تولید شده در کارخانجات بسیار معتبر اروپایی پس از بررسی فراوان توسط کارشناسان مانیاد در ایران موجود و آماده تحویل می باشد. کلیه سیم و کابل های ترموکوپل بی ال اف (BLF) ایتالیا همراه با گارانتی عرضه شده و پس از فروش نیز در کنار شما هستیم.

مطالعه بیشتر: شرکت BLF ایتالیا را بهتر بشناسیم

دقت سیم و کابل thermocouple

دقت سیم و کابل thermocouple

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی زمان واکنش ترموکوپل پرداختیم و اطلاعات کاملی برای شما عزیزان داداه ایم.

پی نوشت:
* در این نوشتار از نظر تخصصی عبارت کابل ترموکوپل صحیح می باشد، بیان کردن سیم ترموکوپل به جهت پیروی از صحبت های عامیانه می باشد.