:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله مهر ۳ام, ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

معادل فارسی ترموکوپل یا تلفظ ترموکوپل چیست؟ سنسور ترموکوپل در زبان شیرین فارسی به نام های پروب دما، زوج گرمایی، دماسنج اندازه گیری دما، سنسور اندازه گیری دما، جفت گرمایی، جفت حرارتی و بندآور شناخته می شود. آیا می دانستید که دما، مهمترین کمیت فیزیکی است که اغلب ثبت می شود؟ دانستن دما برای عملکرد صحیح کلیه تجهیزات و حتی بدن انسان بسیار مهم است. دمای تجهیزات و بخش های مختلف را می توان به راحتی توسط تجهیزات اندازه گیری دما، یعنی سنسورهای دما که خود شامل ترموکوپل، RTD و ترمیستور هستند، بدون هیچ گونه مشکلی اندازه گیری کرد.

مطالعه بیشتر: سنسور سنسور ترموکوپل چیست و چگونه عمل می کند

ترموکوپل، یک نوع تجهیز ابزار دقیق صنعتی است که برای  استفاده در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و از 2 عدد سیم فلزی که متریال آن ها متفاوت است، تشکیل شده است. ترموکوپل صنعتی به دلیل هزینه نسبتا پایین، قابلیت تعویض، محدوده اندازه گیری گسترده و قابلیت اطمینان، وسیله بسیار محبوبی است و در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ نظیر کارخانه ها و کنترل فرآیند، خودروسازی ها، صنایع هوافضا، نظامی، تولید انرژی، تولید فلزات، علوم پزشکی و … مورد استفاده قرار می گیرد. در انتهای این تجهیزات اندازه گیری دما، آنها می توانند به سادگی دو فلز به هم پیچیده شوند یا می توانند برای استفاده در محیط های صنعتی ناهموار در یک کاوشگر ناهموار محصور شوند.

ترموکوپل صنعتی (Industrial Thermocouple)، در تایپ ها یا تیپ های متنوعی طراحی و تولید می شوند و هر تایپ، برای یک محدوده اندازه گیری خاص مناسب است.

در این مقاله با تلفظ ترموکوپل و معادل فارسی آن صحبت کردیم.