:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله مرداد ۲۳ام, ۱۴۰۱ در ۰۷:۰۱ ق٫ظ

در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت ترمیستور و ترموکوپل (Thermocouples Sensors vs Thermistor) با شما عزیزان صحبت کنیم. خیلی از شما دوستان، درباره این دو نوع از سنسورهای مخصوص اندازه گیری دما و فرق آن ها سوال داشتید. تصمیم گرفتیم که در این مقاله به طور جامع به فرق ترمسیتور و ترموکوپل بپردازیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

به منظور مشاهده و بررسی انواع Thermistor، بر روی ترمیستور کلیک کنید.

سنسورهای دما (Temperature Sensors)، برای زندگی روزمره ما بسیار بسیار حائز اهمیت اند. این تجهیزات کاربردی و بسیار مهم، برای استفاده در کارخانه ها و صنایع کوچک و بزرگ به منظور اندازه گیری دمای بخش های مختلف محیط و حتی در مواردی به منظور مصارف جلوگیری از آتش سوزی در بسیاری مکان ها، مورد استفاده قرار می گیرند.

عبارت ترمیستور از دو واژه حرارتی و مقاومتی گرفته شده است. این تجهیزات اندازه گیری دما (کاوشگرهای دما)، نوعی Resistor بوده که مقاومت آن ها وابسته به دما هستند. به بیان دیگر ترمیستور یک سنسور مقاومت حساس به حرارت (Thermally Sensitive Resistor) است که در 2 تایپ مختلف NTC و PTC ارائه می گردد. از این سنسورها برای اندازه گیری دما، استفاده می شوند.

دماسنج های ترموکوپل (Thermocouple) تغییرات دما را از طریق ولتاژ متغیر ایجاد شده بین دو فلز غیر همنوع که به صورت الکتریکی به یکدیگر متصل شده اند، ارائه کرده و براساس پدیده سیبک (Seebeck) کار می کنند. این پدیده توسط دانشمند آلمانی کشف کشد. این پدیده بیانگر این است که در آن اختلاف دمایی بین دو رسانا یا نیمه هادی الکتریکی غیرهمنوع باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین دو ماده می شود.

مطالعه بیشتر: سنسور ترموکوپل چیست؟

هم ترموکوپل و هم ترمسیتور به عنوان گزینه های مناسب برای اندازه گیری و سنجش دما بوده و هریک از این تجهیزات برقی براساس نیاز و درخواست شما عزیزان، مورد استفاده قرار می گیرند. منتهی نکته ای که بایستی به آن توجه کنید، انتخاب صحیح سنسور دما بر اساس نیازتان است. به عنوان مثال اگر قصد دارید دمای 1200 درجه سانتگیراد را در کوره خود اندازه گیری کنید، به هیچ عنوان ترمیستور پاسخگوی نیاز شما نیست و بایستی از دماسنج حرارتی ترموکوپل تایپ K (کا) استفاده کنید.  تایپ می تواند از 270- الی 1372+ درجه سانتیگراد را بدون هیچ گونه پشتیبانی کند. چون ترمیستورها دامنه دمایی بسیار پایینی را تحت پوشش قرار می دهند که در ادامه به این موضوع اشاره کرده ایم.

بررسی تفاوت های ترمسیتور و ترموکوپل

در این بخش به 4 فرق بین ترمیستور و ترموکوپل می پردازیم:

تفاوت اول: محدوده دمایی (دامنه دمایی) پشتیبانی شده سنسورها

از ترمسیتورها در بازه های دمایی 50- الی 250+ استفاده می شوند و محدوده دمایی پایینی را تحت پوشش قرار می دهند. اما ترموکوپل ها (Thermocouple) ها دامنه های دمایی گسترده ای دارند (از 270- الی 1800+ درجه سانتیگراد).

تفاوت دوم: میزان ثبات یا پایداری سنسورها

میزان ثبات، پایداری و مقاومت، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در انتخاب و خرید سنسورها است. کاوشگرهای دما براساس متریال به کار رفته و ساختارشان، در طول زمان دچار تغییراتی می گردند.  مثلا سنسورهای NTC که از روکش اپوکسی (epoxy) در آن ها استفاده شده است، می توانند تا 0.2 درجه سانتیگراد drift داشته باشند. ترمیستورهای Sealed نیز drift کمتری دارند که این مقدار در حدود 0.02 درجه سانتیگراد است. از طریف دیگر دماسنج های ترموکوپل در هر سال حدود 1 الی 2 درجه سانتیگراد drift داشته باشند که دلیل اصلی آن، تغییرات شیمیایی و مکانیکی است.

تفاوت سوم: بررسی میزان دقت اندازه گیری

ترمیستورهای NTC را می توان جزو دماسنج های دقیق محسوب کرد. Thermocouple ها دقت کمتری نسبت Thermistor و RTD ها دارند ولی در عین حال دامنه دمایی آن ها وسیع است. ترموکوبل ها به منظور کنترل و جبران دما، نیاز به تبدیل میلی ولت به دما دارند.

تفاوت چهارم: کاربردها

هم ترموکوپل ها و هم ترمیستورها به منظور استفاده در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، ترمیستورهای NTC معمولاً در مصارف ایمنی مانند دتکتورهای آتش و دماسنج ها استفاده می گردند، زیرا دقیق تر و پایدارتر هستند. ترموکوپل ها به دلیل دوام و هزینه تولید ارزان تر، بیشتر در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می گردند. این تجهیزات تایپ های مختلفی دارند.

مطالعه بیشتر: بررسی تفاوت ترموکوپل و RTD

نتیجه گیری

در این مقاله تمامی موارد مربوط به تفاوت ترمسیتور و ترموکوپل پرداختیم و سعی کردیم تا اطلاعات خوبی در این زمینه به شما عزیزان بدهیم. حالا منتظر سوالات، نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در بخش دیدگاه ها هستیم.