:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله تیر ۶ام, ۱۴۰۱ در ۰۷:۵۴ ق٫ظ

در این مقاله قصد داریم درباره نصب ترموول (Thermowell Installation) و استاندارد آن با شما عزیزان صحبت کنیم. امیدواریم راهنمایی ای که در این مقاله می خوانید، بتواند برای شما عزیزان در مورد نصب این تجهیزات مهم، موثر باشد. (این مقاله در خصوص نصب Thermowell بر روی خطوط لوله و Pipe تهیه شده است).

مطالعه بیشتر: برای مشاهده، بررسی و استعلام قیمت محصولات، بر روی ترموول کلیک کنید.

قبل از نصب ترموول بر روی خطوط لوله، بایستی چند سوال مهم را در خصوص محل نصب، طول دریچه، اندازه جایی که قرار است نصب گردد، میزان فاصله از یکدیگر و همچنین میزان تأثیر آن ها بر فرایند سیال از خود بپرسیم.

ترمووِل، یک دستگاه بسیار موثر برای محافظت از پروب ها یا سنسورهای دما نظیر: RTD، ترموکوپل ها و ترمیستورها است. این تجهیزات اکثراً به وسیله اتصالات فلنجی عمود بر جریان وارد می شوند. با این حال، قرار دادن و نصب ترموول یک مهارت حرفه ای که هرکسی قادر به انجام آن نیست. اینها برخی از رایج ترین سوالاتی است که معمولاً مشتریان می پرسند.

  1. میزان طول غوطه ور شدن (فرورفتگی در سیال) ترموول (immersion length) چقدر باشد؟
  2. میزان فاصله Thermowell ها نسبت به یکدیگر چقدر باشد؟
  3. با توجه به فرآیند سیستم، Thermowell در کجا باید نصب گردد؟

پاسخ های متعددی در مورد انتخاب محل نصب تجهیز، نحوه قرارگیری و نصب آن وجود دارد.

ترموول چگونه باید نصب گردد (میزان غوطه وری در سیال یا immersion length)

روش انتخاب طول صحیح طول غوطه وری (U) بستگی به قطر و اندازه Pipe بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، معمولاً داخل لوله به 3 قسمت تقسیم شده است. 1/3 بالایی، 1/3 میانی و 1/3 پایینی. همواره نوک Thermowell باید در قسمت 1/3 میانی باشد.

راستی می دانید علت قرار دادن Thermowell به صورت زاویه دار چیست؟
علت قرار گیری ترموول ها به صورت زاویه 45 درجه این است که حداکثر تماس را با سیال داشته تا بتواند اندازه گیری را با دقت بالایی نشان دهد. اگر تجهیز را به صورت صاف داخل لوله نصب  گردد، ممکن است باعث ایجاد گرداب اطراف آن گردد و باعث اشکالات متعددی

هدف این است که خرابی ها یا نارسایی هایی مکانیکی بالقوه را با خطاهای احتمالی اندازه گیری متعادل کنیم. از یک طرف، هر چه میزان طول غوطه وری یا فرورفتگی بیشتر باشد، احتمال اینکه Thermowell به دلیل سرعت سیال عبوری دچار مشکل و خم شدگی و فرسودگی یا مشکلات مکانیکی گردد، بیشتر است.

از جهت دیگر، اگر میزان طول فرورفتگی (غوطه وری) کوتاه باشد، به علت عدم انتقال درست حرارت، میزان اندازه گیری درست در دستگاه نمایش داده نخواهد شد. به طور خلاصه، نمی توان طول بهینه ای برای این تجهیزات درنظر گرفت، اما تناسب یا متعادل سازی قرارگیری میزان طول غوطه وری بسیار حائز اهمیت است که شما عزیزان بایستی به این مورد دقت کنید.

یکی از روش های تأثیرگذار و کاربردی به منظور کاهش صدمات مکانیکی و ارتعاشات، استفاده از running thermowell است. یعنی از ترمووِل های نوع ScrutonWell® استفاده کنید که شرکت WIKA ارائه می کند. این تجهیز دارای قسمت مارپیچی در انتهای تجهیز هستند که برای منظور حذف ارتعاشات ناشی از گردابها استفاده می شود. بنابراین اگر تجهیز را به صورت عمودی یا صاف قرار دهید، می توانید به راحتی اندازه گیری دقیقی داشته باشید.

چگونه چند thermowell را در یک جایگاه خاص نصب کنیم؟

نصب چند thermowell

نصب چند thermowell

در اکثر مواقع، استفاده از یک thermowell به همراه یک پروب دما برای انجام پروسه اندازه گیری در یک جایگاه خاص در محیط های صنعتی کافیست. اما برخی اوقات به دلیل خاص بودن پروسه فرایند، نیاز است از چندین چاهک (ترموول) در یک جایگاه استفاده کنید که این امر بدون هیچ مشکلی امکانپذیر است. ولی بایستی به یک نکته بسیار مهم توجه کنید که در ادامه بیان شده است:

بایستی میزان اثرگذاری دو چاهک (لوله های محافظ سنسورهای دما) را زمانیکه در یک جایگاه خاص و نزدیک یکدیگر هستند به حداقل ممکن برسانیم تا مشکلی در فرایند اندازه گیری پیش نیاید.

روش های کاهش اثرگذاری لوله های محافظ سنسورهای دما بر روی یکدیگر در یک جایگاه خاص

نصب به صورت Offset Angle

در این روش، هر 2 چاهک (wells) در یک جایگاه نصب می گردند. اما نسبت به یکدیگر حالت زاویه دار دارند. نصب آنها در یک جایگاه بر upstream یا downstream نصب داخلی به هیچ عنوان تأثیری ندارند. چاهک ها باید در کمترین زاویه Offset نسبت یه یکدیگر نصب شوند تا برداشتن و دوباره قرار دادن آن ها بدون هیچ مشکلی انجام شود. نکته مهم دیگر این است که چاهک ها بایستی چنان از یکدیگر فاصله داشته باشند که در خواندن و نمایش دما هیچ اشکالی مشاهده نگردد.

نصب به صورت Inline installation

در این روش، هر 2 چاهک (wells) در یک ردیف و در امتداد یکدیگر نصب می گردند. به منظور کسب اطمینان از جریان آرام در پروسه فرآیند (laminar flow)، می توان فاصله بین ترموول ها (wells) 10 تا 100 برابر قطر لوله در نظر گرفت. دلایل و عوامل گوناگونی در تعیین فاصله بین thermowell ها در این روش موثر است. حدود برآورد محافظه کارانه 25 برابر قطر لوله است. مثلاً، در یک خط لوله با قطر 100 میلی متر (4 اینچ)، فاصله بین wells ها حدود 2.5 متر است. 100×25 = 2.500 میلی متر (2.5 متر).

نصب زانویی (Elbow installation)

نصب Elbow installation این امکان را برای thermowell فراهم می کند تا بخش سنجش اندازه گیری ترموول بر روی ل وله متمرکز شده و از مکان مطلوب به منظور کنترل و اندازه گیری درست دما اطمینان حاصل شود. در نصب به صورت Elbow installation می توان از 3 روش زیر استفاده کرد:

  1. Facing upstream
  2. Downstream

نصب به صورت Facing upstream

در حالت نصب به صورت Facing upstream، نوک چاهک (ناحیه تشخصی دما) در بالادست اثرات زانویی، مانند mixing و چرخش است. محاسبات لحظه خمش بر اساس استاندارد ASME PTC 19.3 TW-2016 خارج از دامنه است، ولی اکثر افراد ترجیح می دهند از حالت نصب downstream استفاده کنند.

نصب به صورت Facing downstream

رو به پایین دست-نوک مخزن در پایین دست آرنج است. به عبارت دیگر ، می تواند تحت تأثیر اختلاط و چرخش ناشی از آرنج ها قرار گیرد. مزیت انجام این کار این است که محاسبه فرکانس رزونانس ترموول یک رویکرد محافظه کارانه در قسمت پایین دست دارد و فرض می کند که به صورت عمودی نصب شده است.

در حالت نصب به صورت Facing downstream، نوک چاهک (ناحیه تشخصی دما) در بخش پایینی زانویی است. به عبارت دیگر، می تواند تحت تأثیر mixing و چرخش از زانویی قرار بگیرد. خوبی این کار این است که محاسبه فرکانس رزونانس تجهیز یک کار محافظه کارانه در بخش downstream دارد و فزض می شود که به صورت عمودی نصب شده است.

علاوه بر میزان طول غوطه وری، قاصله بین ترموِل ها و محل اصلی نصب، بایستی به موارد دیگر هم توجه کنید که در ادامه آورده شده است:

  1. قطر لوله: کوچک (2 ″ تا 4 ″) تا بزرگ (> 60 ″)
  2. سیال هم به صورت گاز و هم به صورت مایع
  3. نوع جریان دو فاز: هم به عنوان گاز و مایع ، دو مایع مختلف، ذرات مایع و جامد ، یا گاز و ذرات جامد
  4. نوع جریان ثابت است یا خیر
  5. فاصله از سایر تجهیزات در پروسه فرآیند

برای مشاهده، بررسی و استعلام قیمت، بر روی خرید ترموول کلیک کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمامی موارد به نصب ترموول (Thermowell Installation) را برای شما عزیزان توضیح دهیم. اکر سوالی در این باره دارید از ما بپرسید.