:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله مرداد ۲۳ام, ۱۴۰۱ در ۰۶:۳۹ ق٫ظ

در این نوشته قصد داریم درباره رنج ترموکوپل (Thermocouple Range) با شما عزیزان صحبت کنیم. محدوده دمایی (Thermocouple Range)، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مشخصه ها در هنگام خرید سنسورهای ترموکوپل است که یکی از پارامترهای مهم محسوب می گردد. اگر قصد دارید درباره کاوشگر دما ترموکوپل اطلاعات بیشتری کسب کنید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مطالعه بیشتر: سنسور ترموکوپل چیست؟

اگر به رنج دمایی انواع ترموکوپل و رنج دمایی محیط خود دقت نکنید، متاسفانه دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهید شد. پس لازم است در هنگام خرید این تجهیزات، خیلی خیلی دقت کنید.

خوب سریع بریم سراغ اصل مطلب:

جدول رنج ترموکوپل صنعتی و محدوده دمایی انواع آن (Thermocouple Range)

در ادامه جدولی برای شما عزیزان آماده کردیم که رنج دمایی انواع سنسورهای Thermocouple به شما عزیزان نشان داده شده است:

نوع ترموکوپل رنگ بندی براساس استاندارد ANSI/ASTM E230 رنگ بندی براساس استاندارد IEC 60584 محدوده دمایی
Type K Yellow (+)/ Red (-) Green (+)/ White (-) 270- الی 1372+
Type J White (+)/ Red (-) Black (+)/ White (-) 270- الی 1200+
Type T Blue (+) / Red (-) Brown (+) / White (-) 210- الی 400+
Type E Purple (+)/ Red (-) Purple (+) / White (-) 210- الی 1000+
Type N Orange (+)/ Red (-) Rose (+) / White (-) 270- الی 1300+
Type R Black (+)/ Red (-) Orange (+) / White (-) 50- الی 1768+
Type S Black (+)/ Red (-) Orange (+) / White (-) 50- الی 1750+
Type B Black (+)/ Red (-) Orange (+) / White (-) 0 الی 1820+
Type C None established None established 0 الی 2315+

مطالعه بیشتر: درباره ترموکوپل صنعتی بیشتر بدانیم

رنج ترموکوپل نوع E

سنسورهای نوع E به منظور استفاده تا دمای 1000 درجه سانتیگراد (1832 فارنهایت) محیط های راکد، خلا، محیط های اکسیدی بسیار مناسب اند. در محیط هایی که درجه حرارت پایین است (محیط های سرد)، این تایپ از سنسورها دارای بالاترین میزان خروجی EMF در هر درجه نسبت به تایپ های دیگر سنسور است.

رنج ترموکوپل تایپ J

در دماسنج تایپ J ممکن است در مواردی که اکسیژن آزاد در محیط وجود دارد، در معرض یا بدون قرار گرفتن در معرض استفاده مورد استفاده است. به منظور افزایش طول عمر بهینه سنسور، پیشنهاد می گردد حتماً از یک غلاف محافظ استفاده کنید. از آنجایی که سیم JP (آهن) در دمای بیش از 540 درجه سانتیگراد (1000 درجه فارنهایت) به سرعت اکسید می شود، توصیه می شود از سیم های گیج بزرگتر برای استفاده کنید. حداکثر دمای کاری توصیه شده 760 درجه سانتیگراد (1400 درجه فارنهایت) است.

محدوده دمایی کلی این سنسور از 270- الی 1200+ درجه سانتیگراد است.

رنج ترموکوپل K

این تیپ از سنسورها از لحاظ دقت اندازه گیری دما، پایداری و پرکاربرد بودن، بسیار مشهورند و بسیار از صنایع کوچک و بزرگ از این نوع دماسنج استفاده می کنند. محدوده دمایی این تیپ از سنسورها از 270- الی 1372+ درجه سانتیگراد (2501.6 فارنهایت) است. در نوع کا شما می توانید از غلاف محافظ (Protection Tube) فلزی یا سرامیکی استفاده کنید. نوع K عموماً از نوع J بیشتر دوام می آورد زیرا سیم JP (آهن) به سرعت اکسید می شود، به خصوص در دماهای بالاتر.

رنج ترموکوپل نوع N

آلیاژ این نوع از جفت های حرارتی مبتنی بر نیکل، عمدتاً در دماهای بالا تا 1300 درجه سانتیگراد (2372 درجه فارنهایت) استفاده می شود. نوع N مقاومت بهتری در برابر محیط های اکسیدی و در دماهای بالاتر را داشته و طول عمر بالاتری  در محیط های گوگردی دارد.

رنج سنسور تایپ T

این ترموکوپل را می توان در oxidizing یا reducing atmospheres استفاده کرد. اگرچه برای عمر طولانی تر یک غلاف محافظ توصیه می شود. به دلیل پایداری آن در دماهای پایین تر، این سنسور برای کاربردهای مختلف در دماهای پایین و درجه حرارت پایین است. محدوده عملکرد توصیه شده 200- تا 400 درجه سانتیگراد (330- تا 660 درجه فارنهایت) است، اما می توان از آن تا -269 درجه سانتیگراد (346- درجه فارنهایت) (هلیوم در حال جوش) الی 752+ استفاده کرد.

رنج انواع S، R و B

این نوع از دماسنج ها، جزو سنسورهای دما بالا محسوب می گردند. تایپ S دارای دمای نهایتاً 1750 درجه سانتیگراد (3182 فارنهایت)، تایپ B تا دمای 1820 درجه سانتیگراد (3308 فارنهایت) و تایپ R تا دمای 1768 درجه سانتیگراد (3214.4 فارنهایت) مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعه بیشتر: انواع ترموکوپل

نتیجه گیری

در این نوشته درباره رنج ترموکوپل و محدوده دمایی آن ها (Thermocouple Range) برای شما عزیزان صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم راهنمایی خوبی در این زمینه کرده باشیم.