:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله آبان ۱۹ام, ۱۴۰۱ در ۰۷:۱۴ ق٫ظ

سنسور مقاومتی چیست و چه کاربردی دارد؟ این سنسورهای مهم در انواع و اقسام گوناگون تولید می شوند. یکی از سنسورهای مهم مقاومتی RTD (دتکتورهای دمای مقاومتی یا آشکارساز دمای مقاومتی) است و جزو دماسنج هایی هستند که به منظور اندازه گیری دما در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در زمان تغییرات دما به تغییر مقاومت هر ماده ای بستگی دارد. تغییر مقاومت به صورت نمودار خطی نیست، به خصوص در محدوده گسترده ای از دماها، اما خطی بودن را می توان با استفاده از یک مدار فعال با مقدار کمی بازخورد مثبت بهبود بخشید. دماسنج های مقاومتی، اغلب در کاربردهایی که نیاز به اندازه گیری دماهای متوسط (تا 600 درجه سانتیگراد) است، مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعه بیشتر: درباره سنسور RTD بیشتر بدانیم

اندازه گیری دما با سنسور مقاومتی

اگر قصد دارید محدوده دمایی نسبتاً پایین را اندازه گیری نمایید (مثلاً تا 400 درجه سانتیگراد یا بیشتر)، می توان از سنسورهای RTD از نوع نیکل یا آلیاژهای نیکل استفاده کرد و اگر قصد دارید محدوده دمایی بالاتر از 400 درجه سانتیگراد را اندازه گیری کنید، بایستی حتماً از سنسورهای نوع پلاتین و آلیاژهای آن به دلیل مقاومت بسیار بیشتر در برابر اکسیداسیون استفاده کنید. سنسورهای مقاومتی نوع پلاتین را می توان به صورت لایه نازک یا لایه ضخیم با اشکال و اندازه های مختلف، با هزینه بسیار کمتر از انواع سیم پلاتین قدیمی تر، تهیه و تولید کرد.

شرکت مانیاد صنعت رادین آژند، یکی از برترین شرکت ها در زمینه ساخت انواع سنسور مقاومتی در ایران است که طیف گسترده ای از این محصولات تولید و به هوطنان عزیز ارائه می کند.

سنسور مقاومتی RTD از مقاومت هادی الکتریکی برای اندازه گیری دما استفاده می کند. از این خاصیت هادی، به منظور اندازه گیری میزان دما استفاده می گردد. عملکرد اصلی RTD ایجاد تغییر مثبت در مقاومت با دما است. این فلز دارای ضریب دمای بالا است. یعنی دمای سنسور با افزایش دما، زیاد می شود. کربن و ژرمانیوم دارای ضریب دمای پایینی بوده که نشان می دهد مقاومت آنها با میزان دما نسبت معکوس دارد.

مطالعه بیشتر: درباره سنسور PT100 بیشتر بدانیم

متریالی که در سنسور مقاومتی استفاده می گردند چیست؟

دماسنج مقاومتی از یک Sensitive Element ساخته شده که در آن از فلزات بسیار خالص مانند پلاتین، مس یا نیکل استفاده شده است. مقاومت فلز با میزان دما نسبت مستقیم دارد. لازم به ذکر است که همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، از مواد پلاتین در سنسور مقاومتی استفاده می گردد. متریال پلاتین (Platinum) از ثبات بالایی برخوردار بوده و می تواند دمای بالا را به خوبی تحمل کند. تنگستن مقاومت بالایی دارد، اما بسیار شکننده است. از متریال مس برای ساخت دماسنج های RTD استفاده می گردد. مس مقاومت کمی و همچنین قیمت کمتری دارد. تنها عیب مس این است که خطی پایینی دارد. حداکثر دمای متریال مس حدود 120 درجه سانتیگراد است.

متریال دماسنج های RTD (آر تی دی) از پلاتین، نیکل یا آلیاژهای نیکل ساخته شده است. سیم های نیکل برای محدوده دمایی محدود مورد استفاده قرار می گیرند، اما کاملاً غیر خطی هستند. لازم به ذکر است که از متریال طلا و نقره برای RTD استفاده نمی شود، زیرا مقاومت بسیار کمی دارند.

موارد زیر، الزامات هادی مورد استفاده در RTD ها می باشد.

  1. مقاومت ماده بالا است به طوری که حداقل حجم هادی برای ساخت استفاده می گردد.
  2. تغییر مقاومت ماده نسبت به دما باید تا حد امکان زیاد باشد.
  3. مقاومت مواد به دما (Temperature) بستگی دارد.

ساختمان سنسور مقاومتی RTD

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل سنسور مقاومتی و مباحث مربوط به آن پرداختیم، حال منتظر نظرات و پرسش های شما عزیزان در خصو این سنسورها هستیم.