تفاوت ترموکوپل K و J چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت های این دو نوع از سنسورهای اندازه گیری دما صحبت و آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مفیدی را در این زمینه به شما بزرگواران ارائه دهیم.

ترموکوپل K

رایج ترین، پرکاربردترین و پرمصرف ترین نوع سنسور ترموکوپل در دنیا، سنسور ترموکوپل نوع K است. این دماسنج شامل یک پایه مثبت (کرومل) و یک قسمت منفی (آلومل) بوده و جزو زیرمجموعه حسگرهای فلزی (Base Metal) است. این حسگر اندازه گیری دما، برای محیط های خوردگی یا کسیدی بدون هیچ گونه مشکلی مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیرات با توجه به اثر EMF ناشی از hysteresis در دماهای پایین، به خوبی کار نمی کنند. ولی در دماهای بالا، حداکثر اطمینان از دقت اندازه گیری و پایداری را به شما می دهند.

ترکیب ترموکوپل K (کا)، دارای پایه های کروم (+) و آلومل (-) بوده و محدوده دمای اندازه گیری آن از 270- تا 1372+ درجه سانتی گراد است. دقت این حسگرهای دما معمولاً  2.2C+/- (یا) 75٪+/-.، محدودیت های خاص خطا تیپ کا، 1.1+/- درجه سانتیگراد (یا) 0.4٪ و حساسیت 28 تا 42 μV/°C است.

مطالعه بیشتر: ترموکوپل چیست

ترموکوپل J

ترموکوپل نوع J، از یک بخش مثبت (آهن) و یک بخش منفی (کنستانتان) تشکیل شده و جزو حسگرهای فلزی (Base Metal) است. از کاربردهای اصلی این جفت حرارتی صنعتی می توان به محیط های خلاء، احیا کننده ها و محیط های اکسیدی اشاره کرد.

محدوده دمایی این تایپ J، از 210- تا 1200+ درجه سانتیگراد است. با این حال، عمر آن در مقایسه با نوع K کمتر است. این شبیه به K-Type بر اساس هزینه و قابلیت اطمینان است. دقت آنها معمولاً 2.2+/- درجه سانتگیرد (یا) 75٪+/-، خطای خاص 1.1+/- (یا) 0.4٪، و میزان حساسیت 50-60 μV/°C است.

ماشین آلات کوچک و بزرگ و همچنین تجهیزات صنعتی، زمانی به طور موثر عمل می کنند که دماها در محدوده مشخصی که توسط سازنده مشخص شده است، مورد استفاده قرار گیرند. کیفیت خروجی گاهی اوقات با محدوده دما نسبت مستقیم دارد. به همین دلیل، ضروری است که ترموکوپل های با کیفیتی داشته باشید که خوانش دقیق دما را به شما ارائه دهند. هنگام در نظر گرفتن اینکه چه نوع سنسوری برای شما منساب است، سه عنضر مهم بایستی در نظر گرفته شود تا اطمینان کنید که دمسنج شما دمای دقیقی را نشان می دهد که در دراز مدت قابل اعتماد هستند.

نتیجه گیری

در این مطلب تفاوت تفاوت ترموکوپل K و J را مورد بررسی قرار دادیم. دماسنج ترموکوپل در تایپ های مختلفی طراحی و تولید می شوند، اگرچه حداکثر دما با میزان اندازه سیم به کار رفته در سنسور تغییر می کند. حداکثر حالت نیز توسط این اندازه، محدود می شود، در حالی که ساختار Thermocouple محدوده دما را تعیین می کند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که یک تجهیز بسیار کوچک، ممکن است محدوده دمایی کامل را بدست نیاورد. کابل یا سیم ترموکوپل برای ساختن جفت گرمایی به منظور تشخیص دما با استفاده از روش جبران نقطه اتصال سرد (CJC) استفاده می گردد. انواع مختلف ترموکوپل نوع J یا K یا دیگر تایپ ها از ترکیب های متفاوتی از متریال در سیم خود استفاده می کنند. در روش CJC، مقدار میلی ولت ارائه شده توسط سنسور ، تغییر در سنجش دما را نشان می دهد که به عنوان نقطه مرجع معرفی شده است.