:تاریخ آخرین بروزرسانی مقاله تیر ۵ام, ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

سیم ترموکوپل چیست؟ چه تفاوت هایی با کابل ترموکوپل دارد؟ چه نوع سیمی، از کجا و از چه برندی تهیه کنم تا دچار مسائل و مشکلات جبران ناپذیر در آینده نشده و کلا خیالم از از کیفیت سیم راحت باشد؟ در این مقاله به طور کامل به این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس از مطالعه این مقاله در انتها شما با آگاهی کامل و اطمینان بالا قادرخواهید بود بدون هیچ مشکلی سیم موردنظرتان را انتخاب و خریداری کنید. در ضمن:

شرکت مانیاد صنعت به عنوان یکی از برندهای مطرح در ایران، انواع سیم و کابل ترموکوپل اورجینال را از برند BLF ایتالیا  آلمان با گارانتی اصلی ارائه می دهد. مشاورین مانیاد صنعت هر لحظه آماده مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سیم ترموکوپل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از تعریف سیم ترموکوپل، بایستی اطلاعاتی درباره سنسورها یا دماسنج های Thermocouple داشته باشید.  پس حتماً بر روی لینک زیر کلیک نمایید.
مطالعه بیشتر: ترموکوپل چیست و چه نوع هایی دارد؟

ترموکوپل چیست:

جفت های حرارتی (Thermocouple ) به سیم هایی متصل هستند که به منظور اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرند. در محیط های صنعتی اندازه گیری دما بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نیاز است در برخی فرایندهای مهم صنعتی دما را به صورت خیلی دقیق مانیتور و اندازه گیری کرد. سنسور یا دماسنج ترموکوپل یکی از این تجهیزات است. سیم ترموکوپل به سنسوری که برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد، متصل شده و خیلی حائز اهمیت است که جنس و کیفیت آن بالا باشد.

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل مقایسه اشتباه سیم ها از لحاظ کیفیت و قیمت، سیم هایی را از مکان های نامعتبر خریداری کردند که بعدها دچار مشکلات شدند و  مجبور شدند هزینه های مالی و زمانی زیادی مصرف کنند.

جفت های گرمایی متشکل از 2 نوع فلز غیر همنام که در در یک سر و در یک نقطه واحد به هم متصل می شوند. هنگامی که دمای یک سر با سر دیگر متفاوت باشد، سیگنال یا انرژی الکتریکی تولید می کند. زمانیکه این محل اتصال دچار تغییرات دما شود، می توان این ولتاژ را اندازه گیری و به دما ارجاع داد.

خرید انواع سیم ترموکوپل از سایت مانیاد صنعت

وظیفه سیم ترموکوپل چیست؟

از سیم ترموکوپل (Thermocouple Wire) به منظور برقرای ارتباط سنسور دما (جفت حرارتی) به تجهیزات کنترل استفاده می گردد. این مورد حتی در دماهای خیلی بالا، بدون هیچ گونه مشکلی کارایی دارد. انواع سیم با توجه به گرید (Grade) یا کیفیت آن تعیین می گردند و هر نوع سیم دارای ترکیب خاصی از آلیاژهای فلزی است. ترکیب آلیاژهای فلزی نوع سنسور یا جفت گرمایی را تعیین کند.

انواع گوناگون سیم ترموکوپل چیست؟

سیم های Thermocouple با میزان درجه حرارت بالا، از طیف گسترده ای از مواد تهیه می شوند. همچنین عایق های آن ها معمولاً از PVC ،FEP ،TFE ،PFA، فایبرگلاس و سرامافلکس تهیه و ساخته می شود. لازم به ذکر است، اگر شما ملاحظه کردید که به نوع یا (TYPE) در صفحه مشخصات سیم (Spec Sheet)، ارجاع شده است، در اصل به نوع آلیاژ فلزی که برای هادی سیم استفاده شده است، اشاره می کند.

انواع سنسور ترموکوپل

از آنجا نوع سیم ترموکوپل با توجه به نوع جفت حرارتی تعیین می گردد، بنابراین لازم انواع تایپ های جفت های حرارتی را مورد بررسی قرار دهیم.

تیپ K

تیپ K، پراستفاده ترین و پرمصرف ترین نوع در بین انواع جفت های گرمایی را دارد. محدوده دامنه دمایی در این تایپ از سنسورها از 270- الی 1372+ درجه سانتیگراد است. پایه های این نوع از سنسورهای دما از کرومل و آلومل ساخته شده است. از ویژگی های بارز در این نوع از ترموکوپل ها می توان به:

  • دقت اندازه گیری
  • محدوده دما مناسب
  • هزینه مناسب
  • کیفیت متریال بالا

تیپ J

این تیپ از پایه های Iron و Constantan (Copper-Nickel) ساخته شده است. سنسورهای های نوع J از نظر بودجه و قابلیت اطمینان به نوع K شبیه بوده، ولی محدوده دما محدودتر و حساسیت بیشتری دارند. سیم ترموکوپل نوع J از یک سیم ثابت منفی و یک سیم آهنی مثبت تشکیل شده است و دارای دامنه دمایی گسترده ، ولتاژ خروجی عالی و هزینه پایین است. میزان محدوده دما 210- الی 1200+ درجه سانتیگراد است.

تیپ N

این تایپ از سنسورها بر پایه نیکل بوده که از یک پایه نیکروسیل و یک پایه نیسیل تشکیل شده است. سنسورهای نوع N که برای پایداری و مقاومت در برابر محیط های اکسیدی در دماهای بالا طراحی شده است، اغلب تیپ N، نوع “بهبود یافته” K محسوب می شود و همچنین محبوبیت بیشتری پیدا می کند. دامنه دما در این نوع از سنسورها، از 270- الی 1300+ درجه سانتیگراد است.

تیپ T

سنسورهای تایپ T، در دماهای بسیار پایین پایدار هستند. این نوع از جفت های گرمایی اغلب در محیط های سرمایی و مستعد یخ زدگی مورد استفاده قرار می گیرند. سیم های این نوع از سنسورها از نوع مثبت (+) و منفی (-) ساخته شده اند. یکی از کاربردهای تیپ T در محیط های آزمایشگاهی است. همچنین میزان دامنه دمایی در این دماسنج های ترموکوپل 270- الی 400+ درجه سانتیگراد است.

تیپ E

سنسورهای تایپ E، در دماهای بسیار پایین پایدار هستند. این نوع از جفت های گرمایی اغلب در محیط های سرمایی و مستعد یخ زدگی مورد استفاده قرار می گیرند. سیم های این نوع از سنسورها از نوع مثبت (+) و منفی (-) ساخته شده اند. یکی از کاربردهای تیپ T در محیط های آزمایشگاهی است. همچنین میزان دامنه دمایی در این دماسنج های ترموکوپل 270- الی 400+ درجه سانتیگراد است.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره عنوان سیم ترموکوپل چیست، مطالبی را خدمت شما عزیزان بیان کردیم، اگر قصد خرید و اطلاعات بیشتر درباره سیم های ترموکوپل را دارید، با کارشناسان مانیاد صنعت تماس بگیرید. تلفن: 09364765922